COVID-19 přináší i nové obchodní příležitosti v Číně

Probíhající epidemie koronaviru COVID-19 nutí lidi v Číně i na celém světě změnit jejich zažité zvyky a chování, což přináší nové obchodní příležitosti v různých odvětvích.

Probíhající epidemie koronaviru COVID-19 nutí lidi v Číně i na celém světě měnit zažité zvyky a chování, což přináší nové obchodní příležitosti v různých odvětvích.

Koronavirus má zničující dopad na lidské životy a ekonomiku v Číně, ale několik hráčů objevuje nové příležitosti a přizpůsobuje svůj byznysový model tak, aby byli schopni vytěžit ze současných podmínek maximum. Jakmile bude epidemie pod kontrolou, tyto společnosti by mohly získat větší tržní podíl a silnější pozici na trhu. Odvětví jako technologie, zábavní průmysl, vzdělávání, zdravotní péče a telekomunikace již zažívají zvýšený zájem uživatelů, kteří jsou nuceni pracovat z domova, nemohou navštěvovat školu, mají omezený přístup ke službám nebo mají omezenou, případně žádnou možnost přepravy.

Přestože některé regiony v Číně již postupně obnovují práci, většina podniků v Hubei provincii (epicentrum COVID-19) zůstává zavřená. Jelikož kanceláře a továrny jsou veřejná místa, jakákoliv infekce může mít vážné ekonomické a právní dopady. Proto většina majitelů preferuje, aby jejich zaměstnanci raději pracovali z domova. V roce 2002 virus SARS infikoval tisíce lidí a zabil stovky obyvatel v Číně, ale zároveň tato epidemie posílila rozvíjející se čínský e-commerce. Lidé zůstávali doma, aby se chránili před smrtelnými virem, a nakupovali více zboží on-line. O 17 let později koronavirus přinutil miliony lidí zůstat doma a technologičtí giganti jako Alibaba, Tencent, a další, cítí příležitost uspokojit rostoucí požadavky zákazníků. Další technologické firmy poskytují digitální nástroje firmám, soukromým osobám i vládám, aby mohly účinněji bojovat s nákazou.

Podle průzkumů průměrný čas strávený na mobilním internetu u čínských spotřebitelů vzrostl z 6,1 hodiny za den v lednu na 6,8 hodin za den během svátků čínského nového roku, a po skončení svátků během vrcholící epidemie v únoru vzrostl na 7,3 hodiny za den. On-line uživatelé objednávali hlavně čerstvé jídlo a čistící a dezinfekční produkty. Dalším odvětvím byly on-line hry a živé vysílání, které zaznamenaly prudký nárůst zákazníků. To dokládá i porovnání obratu fi. Tencent u mobilní hry „Honor of King“ – v roce 2019 činil obrat okolo RMB 1,3 miliardy (cca USD 186 milionů), zatímco během svátků čínského nového roku v lednu 2020 činil obrat okolo RMB dvou miliard (zhruba USD 286 milionů)! Zábavní on-line průmysl těží z národní karantény nejvíce. Sektor s krátkými videi zaznamenal po svátcích čínského nového roku v únoru 569 milionů aktivních uživatelů denně, což je v porovnání s běžnými 492 miliony denních uživatelů obrovský nárůst.

Trh se stravováním byl zasažen velmi citelně, neboť většina měst v Číně zakázala stravování na veřejných místech. To znamenalo velký tlak na roznáškové služby hotových jídel a potravin. V zájmu bezpečnosti musely firmy na roznáškové služby přijmout opatření omezující lidský kontakt, tzn. musely nechávat objednané zásilky u vchodů do obytných komplexů či u vchodu do kancelářských budov a zákazníci si je museli přijít vyzvednout osobně.

Vzhledem k uzavření škol, čelí vzdělávání rovněž řadě výzev, jak zajistit výuku svých studentů. Od začátku března začala většina škol vyučovat on-line. Řada z nich používá software Ding Talk vyvinutý firmou Alibaba Group, počet instalací této aplikace za poslední týdny činil 1,1 miliardy! Rovněž další technologický gigant Tencent nabízí školám a studentům svůj software Tencent Live Broadcast a Tencent Classroom. Data z 10. února ukazují, že Tencent Live Streaming Port využívalo přibližně 81 % všech uživatelů této aplikace. Jinými slovy 730 000 z celkových 900 000 studentů základních a středních škol ve Wuhanu využilo pro on-line výuku právě tuto aplikaci.

Vzhledem k tomu, že více a více čínských firem bylo nuceno poslat své zaměstnance na home office, technologické firmy využily rychle tuto příležitost a vysokou poptávku po softwaru, který umožní plnohodnotnou práci z domova, a okamžitě nabídly firmám své produkty jako např. Alibaba svůj Ding Talk (více než 10 milionů firem a přes 200 milionů individuálních uživatelů), Tencent svůj WeChat Work (2,5 milionu firem a 60 milionů aktivních uživatelů) a Byte Dance svůj Lark (spuštěn v roce 2019). Je však otázkou, zda-li se současný úspěch těchto aplikací stane udržitelným růstovým trendem, neboť velký nápor nových uživatelů způsobil technické výpadky Ding Talk i WeChat Work a po odeznění epidemie se očekává, že firmy přejdou opět na osobní komunikaci.

​Epidemie koronaviru rovněž přinesla zajímavé obchodní příležitosti v on-line zdravotní péči, dodávkách zdravotnického materiálu, farmacii, pojištění a dalších odvětvích souvisejících se zdravotnictvím. On-line zdravotní platformy jako např. AliHealth a Tencent Health Care, začaly poskytovat občanům zdarma on-line diagnózy, které odliší podezřelé případy COVID-19 od pacientů s běžnou chřipkou či nachlazením. Dále pak uleví přetíženým nemocnicím, zdredukují riziko přenosných infekcí a umožní více občanům zkušenost s on-line zdravotní léčbou. V dalších dvou až třech letech se očekává, že telemedicína bude více rozšířená, neboť nemocnice zahrnují tyto nové technologie do svého portfolia služeb a začínají využívat jejich benefitů. Současně se více lidí zajímá o svůj zdravotní stav. To pomůže k rozvoji a popularitě zdravotnického zařízení, zdravotnických produktů, farmacie, zdravotního pojištění a produktů zdravého životního stylu.

​Zahraniční společnosti v Číně musí přímo i nepřímo nést rovněž následky této epidemie koronaviru, nicméně někteří experti očekávají, že po skončení epidemie dojde ke zvýšení spotřeby v řadě nejvíce zasažených odvětvích jako jsou např. turismus, média, zábava, pohostinství či maloobchod.

Dále se očekává, že centrální vláda i místní provinční vlády v Číně budou pokračovat v zavádění nových opatření a vydáváním nových vyhlášek na podporu růstu HDP pro rok 2020, což by mohla být dobrá příležitost pro nové firmy, včetně těch zahraničních, které se chystají v průběhu roku 2020 na vstup na čínský trh.

Zpracoval kolektiv tahraniční kanceláře CzechTrade v Šanghaji.

Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus

Pravidelné novinky e-mailem