Cyklistika je v chilské metropoli na vzestupu

V Santiagu de Chile kolo v ulicích už dávno není výjimečným jevem, ale právě naopak. Pomalu se tu stává normou. Rostoucí čísla importu bicyklů tento trend jenom potvrzují.

Dle statistik užívá více než sedm procent obyvatel této chilské metropole jízdní kolo jako svůj hlavní dopravní prostředek a další na nich sportují ve volném čase. V posledních letech rovněž dochází k budování kvalitnější infrastruktury, aby byla zajištěna větší bezpečnost cyklistům, kteří jsou mnohdy účastníky dopravních nehod.

Co se importu kol týče, ten byl na svém vrcholu v roce 2016 a od té doby vlivem sociálních protestů a pandemie zaznamenal slabý pokles; o to dynamičtější nárůst se však očekává v příštích letech. Jedničkou na trhu je chilská značka Oxford Bikes, dále se hojně setkáváme s koly Trek nebo Bianchi a bicykly různých čínských značek, které tvoří více než 60 % celkového dovozu. Loni bylo dovezeno 562 000 kol v celkové hodnotě za 50 mil. USD, přičemž bicyklů z Evropy bylo pouhých 1000 v hodnotě za jeden milion dolarů. Evropské zboží v tomto segmentu je tedy obecně vnímáno spíše jako luxusní. Můžeme se setkat se značkami Lapierre, BMC nebo třeba Ghost.

Také v Santiagu existují systémy sdílení jízdních kol, avšak každá z městských částí projekty rozvíjí samostatně a jednotný systém tak zatím chybí. O to se pokoušel čínský Mobike, ze země se však po krátkém působení stáhl kvůli sociálním nepokojům v roce 2019 a pandemii. Funguje tak například systém Bici Las Condes, který v současnosti díky štědrým dotacím nabízí služby jen za 1000 CLP (v přepočtu 30 Kč) na 12 měsíců. Se sdílenými elektrokoly se snaží prorazit společnost Tembici.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chile.
Zdroj: 
https://www.pauta.cl/nacional/cada-ano-hay-mas-ciclistas-en-santiago-y-cada-ano-mueren-menos-de-ellos

Pravidelné novinky e-mailem