Poptávka po středně velkých modelech Tesla pomohla minulý měsíc v Norsku zvýšit prodeje elektromobilů na téměř 80 % celkových prodejů automobilů. Bateriová elektrická vozidla tvořila v září 77,5 % prodejů všech nových automobilů, uvedla Norská silniční federace (OFV), oproti 61,5 % před rokem.
Nejprodávanějším vozidlem byl kompaktní sportovní užitkový vůz Tesla Model Y s 19,8% podílem na trhu, za ním následoval sedan Model 3 s 12,3% podílem na trhu. Na vzdáleném třetím místě byla Škoda Enyaq se 4,4 %. Model Y, který poprvé představila kalifornská Tesla v březnu 2019, byl evropským zákazníkům zpřístupněn teprve nedávno.
Osvobozením plně elektrických vozidel od daní se Norsko stalo lídrem v procesu ukončování používání spalovacích motorů.
V roce 2020 se v Norsku dokonce poprvé prodalo více elektrických aut než všech ostatních druhů aut. Norská politika nulových daní by se však mohla změnit, pokud by středoleví vítězové národních voleb z minulého měsíce pokračovali v plánech na zdanění nejdražších modelů automobilů.
Daň z luxusu
Očekává se, že příští vládu povede labouristický lídr Jonas Gahr Stoere a budou ji tvořit strany, které se zavázaly zavést 25% DPH na část ceny nového vozu, který přesahuje 600 000 norských korun. Zatímco Tesla Model Y, jenž do daňového prahu nespadá, nemusí být ovlivněna, špičkové modely S a X mají cenu až 1,3 milionu korun a mohly by čelit značným problémům. Postiženy by byly také Porsche, Audi a Mercedes-Benz.
Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Labouristická strana tvrdí, že daň přinese do státní kasy další peníze a je motivována smyslem pro spravedlnost. Osvobození od daně z nákupu elektromobilů bylo myšleno jako prostředek pro zavedení nových technologií a nemůže trvat donekonečna, řekl Svein Roald Hansen, mluvčí daňové politiky.
„Je to dotace. Čím je auto dražší, tím je dotace větší,“ řekl Hansen a dodává: „Za posledních pár let jsme dostali velké množství nových modelů. Je jich tu na výběr spoustu pro ty, kteří si stále chtějí koupit auto, zatímco existuje osvobození od DPH.“
Daň z elektrických luxusních vozidel by byla špatně načasovaná a v konečném důsledku by zpomalila norskou elektrifikaci, řekla Christina Bu, která stojí v čele zájmové skupiny Norské asociace EV.
„Dokonce i v nejsevernější části země s mrazivými teplotami v zimě a soby, kteří se potulují po ulicích, prodeje elektromobilů v poslední době převyšují ty, které jsou poháněny benzínovými, naftovými a hybridními motory,“ říká Bu. „Konečně, čím dál tím více venkovských oblastí začíná nakupovat více elektromobilů. Není načase zrušit osvobození od daně, protože musíme také získat tyto oblasti s vyšším podílem na trhu,“ dodala.
Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Švédsko se sídlem ve Stockholmu, který je připraven pomoci českým exportérům v jejich snaze o získání zakázek na severském trhu.