Diskontní giganti těží z klesající kupní síly Rakušanů a rychle rostou

Pytlačí v rajónech velkých obchodních řetězců. Po Tedi, Action a Pepco expanduje v Rakousku německý diskontér Thomas Philipps. Rozhodující je cena, udržitelnost je až na druhém místě.

Polovina Rakušanů snížila své spotřební výdaje. Jak nedávno zjistilo Sdružení obchodníků (Handelsverband), 14 % spotřebitelů nekupuje zboží, které není úplně nezbytné. Rostoucí ceny energií a paliv výrazně omezují finanční volnost domácností. Chuť nakupovat přitom nevzrostla ani po uvolnění koronavirových omezení. To komplikuje činnost kamenným maloobchodníkům. Množství neobsazených komerčních prostor dosáhlo rekordní úrovně. Tam, kde však poražení uvolňují pole, nastupují nováčci. Jsou finančně silní, vysoce efektivní a hustě propojení. Především však těží z klesající kupní síly.

Ilustrační fotografie

Diskontní prodejci jako Action, Pepco a Tedi pokrývají Rakousko svými pobočkami. Po celé zemi se prezentují jako místní dodavatelé, postupují do center měst a bezuzdně pytlačí ve vodách Lidlu a Hoferu. Se špinavými obchody ve stylu vše za jedno euro už dávno nemají nic společného.

Společnost Tedi vybudovala v Rakousku již více než 150 poboček. Aktion jich zde má po sedmi letech osm desítek. Pepco se za pouhý rok se nastěhovalo do více než 30 obchodů. Od konce března má na domácí trh nastoupit také Thomas Philipps, rodinný koncern z německého Osnabrücku.

Ten se v oboru pohybuje již 36 let a v Německu provozuje 260 poboček. K nim má v příštích pěti letech přibýt 30 obchodů v Rakousku. První dva otevírají v Köflachu a Ennsu, následované dvěma až třemi do konce roku, říká zástupce firmy Martin Gaber. Otevření dalších pěti se připravuje v roce 2023.

Maloobchodní řetězec, který je rovněž zastoupen v Litvě, byl během lockdownů klasifikován jako systémově významný, a proto zůstal i přes lockdowny do značné míry otevřený. Jeho sortiment pokrývá širokou škálu každodenního obrátkového zboží: od vrtaček přes skládací židle až po zeminu, od krmiva pro zvířata po hračky.

Diskont zaujme především vybavením pro vše, co se týká domu a zahrady, čímž vytváří konkurenci zejména hobby marketům a zahradním centrům. Thomas Philipps zatím neplánuje otevírat v Rakousku online obchod, neboť ve virtuálním nákupním světě jsou lovci výhodných nabídek stále ještě v menšině. Riziko, že poštovné bude dražší než kupovaný předmět, je příliš vysoké.

Gaber mluví o demokratizaci produktů a o umožnění co největšímu počtu lidí dosáhnout na krásné věci. Zároveň však otevřeně přiznává, že jeho obor je na hony vzdálený udržitelnosti a ekologii.

Společnost pro své pobočky cílí na dobrých 1200 metrů čtverečních. Nákupní centra a centra měst nejsou v Rakousku populární. Vídni se řetězec nevyhýbá, ale zatím se vidí spíše na periferii.

Strukturální změny v maloobchodě mezitím postupují. Ten podle Standort+Markt v předchozím roce ztratil ve městech přibližně 54 000 metrů čtverečních ploch. V celém Rakousku tvoří poměr volných maloobchodních ploch 7,4 procenta.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Rakousko.
Zdroj: DerStandard

• Témata: Ekonomika ve světě
• Teritorium: Evropa | Rakousko | Zahraničí