Železnice je pro Kolumbijce dlouhá léta nevyřešenou otázkou, především když vezmeme v úvahu, že by se stala klíčovým prvkem v politice modální infrastruktury, která by se integrovala s hlavními silnicemi v zemi a řekou Magdalenou.
Kromě pár projektů renovace železničních tratí to momentálně vypadá, že vlaková přeprava v zemi je odsouzena k zapomnění. V současnosti jsou v Kolumbii na veřejné úrovni provozovány pouze dvě linky pro nákladní dopravu na trasách Bogota – Belencito a La Dorada – Chiriguananá.
Vyhlídky jsou v porovnání se zlatými lety železnice minimální. Tehdy totiž fungovalo na denní bázi více než polovina z celkových 4017 kilometrů existujících železnic. Z 2023 kilometrů, které byly aktivně využívány v letech 1851 až 1991 tak polovinu postavil stát, zbytek by se dal rozdělit mezi soukromý sektor a partnerství veřejného a soukromého sektoru.
Jihoameričané jsou posedlí krásou. Investují do ní navzdory krizi
Navzdory situaci a všeobecně nepříznivým vyhlídkám pro železnici má Národní agentura pro infrastrukturu (ANI) v plánu kromě výstavby nových tratí oživit systém koridorů mezi centrem země a námořními přístavy v Karibském moři a Tichém oceánu. Plánují se projekty na železnici Carare, která má spojit oblast vysočiny v departmentech Cundinamarca a Boyacá s oblastmi těžby uhlí na karibském pobřeží. Také má být dokončeno 45 kilometrů dlouhé trati mezi městy La Loma v dep. Cesar a Ciénaga v dep. Magdalena.
Kolumbie také konečně zahájila výstavbu dlouho očekávaného megaprojektu příměstské železnice za 540 milionů dolarů. Jedná se o Regiotram de Occidente se 100% elektrickým pohonem v hodnotě 1,9 bilionu pesos, který spojí obce Facatativá, Madrid, Funza a Mosquera s Bogotou. Práce budou trvat tři roky a začnou v hlavním městě v dílnách ANI.
Kvůli pandemii nabrala realizace projektu téměř dvouroční zpoždění. Trať o délce 40 km bude mít 17 stanic a měla by denně přepravit přibližně 140 000 cestující. Bude přímo navazovat na některé stanice integrovaného dopravního systému a na linku metra č. 1, které je taktéž v procesu výstavby. V příštím roce bude zahájena úprava stávajících železničních tratí a provoz příměstského vlaku bude zahájen v roce 2026.