Rakouští spotřebitelé objednávají stále častěji zboží online a samozřejmostí bývá bezplatné vrácení. Podle průzkumu Univerzity Johannese Keplera v Linci (JKU) posílá více než polovina internetových nakupujících objednané zboží zpět. To je nejen drahé, ale má to také negativní dopad na klima. O povinných poplatcích za vrácení se diskutuje již v několika zemích a zavádí je stále více maloobchodníků. To se však nelíbí zákazníkům.
Podle průzkumu JKU není 68 procent online nakupujících ochotno platit poplatky za vrácení zboží. Více než polovina by snížila online výdaje, pokud by bezplatné vrácení skončilo. „Povinné poplatky za vrácení u všech online obchodů by mohly vést k desetiprocentnímu snížení útraty online v počáteční šokové vlně,“ uvedli odborníci z JKU.
Většina kupujících by změnila dodavatele. Kromě nižších výdajů lze očekávat i alternativní strategie. Průzkum ukázal, že pokud by poplatky za zpáteční dopravu zavedly pouze jednotlivé online obchody a ne všechny, celých 73 procent internetových nakupujících by změnilo online prodejce. Více než polovina by získala více informací na internetu, ale pak by nakoupila v obchodech.
ExportMag.cz: Výrobce Harmonik z Loun boduje v Číně. Zahrál si i prezident
Téměř polovina kupujících, 49 procent, by si objednalo online, ale pak by si objednané zboží vyzvedlo v prodejně – a při vyzvednutí je v případě potřeby vyměnilo nebo vrátilo. Při online objednávce by 63 procent věnovalo ještě větší pozornost objednávce správné věci, aby nemuselo nic vracet.