E-commerce v Maďarsku dynamicky roste

V prvním pololetí roku 2021 maďarský e-commerce v maloobchodním sektoru zaznamenal růst objemu o 30 % a jeho obrat činil 494 mld. forintů (36,26 mld. korun). Obrat prvního čtvrtletí roku 2021 v meziročním srovnání poskočil o 43,7 %.


Důležité je, že obrat druhého čtvrtletí, které bylo rekordní již loni, rostl i letos. Během prvních šesti měsíců roku 2021 e-shopy nezaregistrovaly mnoho nových zákazníků (současný počet aktivních zákazníků je 3,44 milionu), nicméně počet transakcí (tj. počet objednávek) strmě stoupal. V rámci zkoumaného období se jednalo o 27,9 milionu objednávek online.

Dále rostl i počet nákupů na jednu osobu, který ročně dosáhl 17 nákupů. Výzkumníci růst připisují rozšíření možností nákupů on-line: v internetových obchodech je dostupné stále větší množství produktů. Navzdory mírnění proticovidových opatření lidé stále chtějí nakupovat on-line. Několik skupin produktů, které dříve bylo poměrně neúspěšné v e-shopech, nyní zaznamená bleskový růst. Zákazníci se už nebojí kupovat na internetu ani potraviny a denní potřeby (růst o 50 %), ani domácí a kutilské potřeby (+35,7 %). 

Domácí potřeby a kutilské produkty jsou patrně populárnější i díky státní podpoře stavebnictví. Práce z domova, on-line školní výuka i letní mezinárodní sportovní akce napomáhali popularitě elektronického zboží v prvním pololetí roku 2021. Obrat tohoto sektoru rostl o 30,7 %, tím dosáhl 114 mld forintů (8,37 mld korun).

Ovšem pandemie přinesla obchodníkům i mnoho nečekaných výzev. Maloobchod i jeho on-line odvětví se potýká s nedostupnostem zboží, která je důsledkem omezení asijských výrobních kapacit a pomalejší námořní přepravy. Nedostatek zboží je nejvýznamnější právě v nejpopulárnějších kategoriích (stavební materiály, nábytek, zahradnictví, volný čas, sport a elektro), což má dopad i na ceny produktů. 

Trh internetového maloobchodu se stává stále více centralizovaný od začátku covidové pandemie: zákazníci dávají přednost velkým, známým obchodům a řetězcům. Kvůli neustálé změně opatření ocení i kamenné obchody jednotlivých prodejců, které mohou symbolizovat stabilitu a bezpečí.

Zdroj: https://trademagazin.hu
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Maďarsko.




• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: E-commerce | Maloobchod | Obchod
• Teritorium: Evropa | Maďarsko | Zahraničí