Budoucností dopravy je elektřina. To bylo jedno z hlavních poselství české účasti na letošní mezinárodní výstavě Expo v kazašské Astaně. Vedle elektrického letounu nebo elektrokola se návštěvníkům představil také elektroautobus Perun plzeňské společnosti Škoda Electric.
A na místním trhu zaujal. „Na veletrh do Astany jsme zaslali interaktivní model elektrobusu. Kazašská vláda jej nechala zařadit do oficiálního výběru technologií, které by po Expo mohly posloužit k dalšímu rozvoji Kazachstánu. Jedná se o první krok, jak si otevřít dveře na tento perspektivní trh,“ říká mluvčí Škoda Electric Michal Tobrman.
Nově trasy v Českých Budějovicích
Škoda Electric získala v uplynulém roce několik kontraktů na dodávku těchto moderních vozidel. Na konci září podepsala Škoda Electric kontrakt na dodávku jedenácti nových elektrobusů Škoda Perun HE v Českých Budějovicích. Jihočeská metropole díky tomu získá flotilu, jejíž provoz se pozitivně promítne i do ochrany životního prostředí ve městě.
„Ekologický provoz bez negativních následků pro ovzduší ve městě – to byl jeden z hlavních důvodů, proč si město a dopravní podnik zvolily jako posilu svého vozového parku právě elektrobusy,“ říká obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr.
Elektrobusy budou v jihočeské metropoli sloužit na dvou nových linkách, které povedou z okraje města ze záchytného parkoviště do historického centra Českých Budějovic, které dosud místní dopravní podnik svými vozy neobsluhoval.
Nové, devítimetrové elektrobusy pro České Budějovice jsou vůbec nejkratší a nejmenší vozidla, které Škoda Electric vyrobí. „Vozy jsou ale unikátní svým řešením. Elektrobusy se budou pravidelně a krátce nabíjet pantografem přímo ze stávající trolejbusové troleje přibližně každých 50 km. K tomuto účelu jsou vybaveny galvanicky odděleným nabíječem přímo na vozidle,“ vysvětluje Radek Kapr.
Od března navíc slouží v systému hromadné dopravy deset vozidel stejného typu v severomoravském Třinci, v tomto případě elektrobusy provozuje společnost Arriva Morava. Jeden pilotní elektrobus dodala v roce 2017 Škoda Electric také společnosti Arriva Nové Zámky na Slovensko, která jej bude provozovat ve slovenském městě Šaľa.
„Právě toto město patří na Slovensku k velkým průkopníkům elektromobility,“ sdělil Radek Svoboda, obchodní ředitel plzeňské Škody Electric. Nový dvanáctimetrový elektrobus Škoda Perun s karosérií Solaris New Urbino by měl první cestující začít vozit již v létě letošního roku.
Nízkopodlažní elektrobus s obchodním označením Škoda Perun HE se vyznačuje maximální šetrností k životnímu prostředí, disponuje výkonnou klimatizací a podle výrobce obyvatelé města i cestující ocení také velmi tichý chod vozidla.
Dojezd nejméně 120 kilometrů
„Elektrobus se bude nabíjet přes noc v depu. Denně pak ujede na linkách s cestujícími minimálně 120 kilometrů,“ doplňuje Radek Svoboda. Škoda Electric nabízí ve svém portfoliu několik typů elektrobusů. Zákazníci mohou volit podle přepravní kapacity, délky dojezdu nebo způsobu nabíjení.
Vývoj elektrobusů byl podpořen také díky evropským dotacím a podpoře Technologické agentury ČR (TA ČR). Homologace prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení skončila v roce 2015, dva stroje byly zapojeny do celoevropského testovacího projektu elektrobusů ZeEUS.
Testování prvního stroje začalo 28. května 2015 na konečné zastávce linky číslo 33 na sídlišti Košutka, kde se v rámci točny vozidel vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice. „Rychlodobíjecí stanice díky výkonu až 600 kW je schopna dobít elektrobus v čase šest až deset minut. Takto je možné zajistit, aby vozy byly neustále v provozu, a tak umožnily plynulou dopravu na vybrané lince. Do budoucna je možné, aby elektrobusy plně nahradily dieselové autobusy,““ uvedla Tereza Hajná, z propagace a marketingu společnosti Škoda Electric.
„Oba elektrobusy byly testovány v rámci evropského projektu ZeEUS, tedy vozidel s nulovým emisním limitem. Výsledky z Plzně a dalších zapojených měst budou k dispozici výrobcům i Evropské komisi. Napomohou k vytvoření strategie, která povede k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu v Evropské unii,“ upozornil Michal Tobrman.
Testování v evropských městech
Testování trvalo do konce roku 2016. „Následuje ho oficiální informační manuál, který shrne technickoekonomické výsledky všech v projektu zúčastněných provozů. Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města,“ vysvětlil Petr Očko, předseda TA ČR s tím, že cílem projektu je rozšířit informace o příslušných technologiích a ekologických přínosech provozu elektrobusů v reálných podmínkách.
Právě dobré technické parametry otevírají elektrickým autobusům dveře k praktickému použití. „Výhodou nových elektrobusů je to, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňují nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a koncepci čistého životního prostředí. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ připomněl Petr Očko. „Nespornou výhodou oproti klasickým autobusům se spalovacími motory jsou mimo další také nižší provozní náklady,“ dodal.
Projekt ZeEUS (Zero Emissions Urban Bus System, tedy Systém městských autobusů s nulovými emisemi) zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky. Partnery projektu a členy projektového konsorcia tvoří 40 podniků a jiných organizací, spojených svojí činností s vývojem a provozem elektrických autobusů: dopravci, dopravní agentury a organizátoři veřejné dopravy, výrobci, energetické společnosti, školy a výzkumná pracoviště.
Druhý elektrobus, jehož vývoj spolufinancovala TA ČR a v roce 2014 absolvoval celkem 9 intenzivních zápůjček v rámci dopravních podniků v České Republice a Polsku, byl v druhé polovině roku 2015 zapůjčen do Dopravního podniku města Hradce Králové. Tady se v konkurenci ostatních elektrobusů osvědčil natolik, že ho tamní dopravní podnik následně odkoupil.
Dalibor Dostál
Škoda Electric ve zkratce
Společnost Škoda Electric je součástí skupiny Škoda Transportation, která je jednou z předních evropských firem v oboru dopravního strojírenství. Mezi její výrobky patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dalších dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, USA, Polsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech v České republice zaměstnává více než pět tisíc lidí. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun.