Elektromobily pohánějí čínský export automobilů

Růst exportu elektromobilů z Číny může přepsat automobilovou mapu světa.

Vozidla vyrobená v Číně si získávají na zámořských trzích oblibu a posouvají export z největšího světového automobilového trhu na rekordní úroveň. Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) uvedla, že v prvních třech čtvrtletích bylo z Číny do zahraničí dodáno více než 1,36 milionu vozidel.
To je přibližně 1,2krát více než od ledna do září v roce 2020 a 51procentní nárůst ve srovnání se stejným obdobím před COVID 2019.

Xu Haidong, zástupce hlavního analytika asociace CAAM, uvedl, že nárůst exportu souvisí se změnami v globální výrobě vozidel. Nedostatek čipů a pandemie COVID totiž nutí automobilky od Toyoty po Volkswagen, aby také omezily výrobu. Čínští výrobci automobilů také pociťovali nedostatek čipů, což přispělo ke snížení odhadů výroby o 2 miliony vozů v roce 2021. Díky účinným kontrolám COVID jsou však dodávky vozidel z Číny poměrně stabilní.

Za prvních devět měsíců bylo v Číně vyrobeno 18,24 milionu vozidel, což je o 7,5 procenta více než ve stejném období roku 2020, uvádí CAAM. Čína se rovněž stala hlavním výrobcem modelů Tesla pro globální trhy, letos jich bylo vyvezeno přes 100 000.

„Vzhledem k silné americké poptávce a globální optimalizaci jednotkových nákladů jsme dokončili přerod Gigafactory Shanghai v primární centrum exportu vozidel,“ uvedla Tesla v červenci.

Základním důvodem rostoucí popularity vozidel čínských značek je jejich zlepšující se kvalita a služby, které zlepšují jejich pověst, stejně jako nové funkce, které u konkurenčních produktů většinou chybí, řekl dále Xu.

SAIC Motor Corp, největší čínský výrobce vozidel podle prodejů, prodal za první tři čtvrtletí letošního roku v zahraničí více než 441 000 vozů, což je o 99,6 procent více než ve stejném období loňského roku.

Automobilka počítá s prodejem 550 000 vozů během celého roku. Společnost SAIC Motor založila přibližně 1 000 obchodních zastoupení a servisních míst v přibližně 70 zemích a regionech.

Evropské země nabízejí štědré dotace kupujícím vozidel na nové energie (NEV), ale většina z evropských produktů jsou hybridy, což vytváří konkurenční výhodu pro čistě elektrická vozidla, ve kterých čínští výrobci automobilů vynikají. V první polovině letošního roku dodala SAIC v Evropě přes 12 000 elektrických vozidel a plug-in hybridů, což představuje téměř 60 procent všech jejích prodejů na kontinentu.

„Nedávno jsme porazili Renault a Mercedes a získali objednávku na 750 kusů od britské dceřiné společnosti DPD. Máme podobné ceny a to, čím vynikáme, jsou naše produkty,“ uvádí se v prohlášení automobilky Maxus, dcerřiné společnosti SAIC Motor. Objednávka od doručovací společnosti DPD znamenala největší jednotlivou britskou objednávku na vozidla vyrobená v Číně.

Ukazuje se, že čínská elektrická vozidla jsou v celosvětovém srovnání konkurenceschopná, což se čínským vozidlům se spalovacími motory dlouhodobě nedařilo a dodnes nedaří. Dá se proto očekávat i jejich rozšíření do regionu střední a východní Evropy, které s sebou může pro české firmy přinést nové příležitosti.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Čína.
Zdroj: China Daily 




• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí