Výroční průmyslová zpráva společnosti Autotrader za loňský rok ukazuje, že zájem o elektrická vozidla v zemi prudce vzrostl. Obecně lze říci, že elektroauta (přestože jejich výroba je problematičtější a finančně náročnější) jsou ekologicky přívětivější než běžná auta.
V jihoafrickém kontextu to ale není pravda, protože výroba elektrické energie v zemi je z 90 % tvořena spalováním uhlí, jehož těžba a zpracování je v JAR velmi neekologické. Současné výpočty ukazují, že elektromobily nabité jihoafrickou elektřinou mají asi o 18 % vyšší emise uhlíku než konvenční benzinové vozidlo.
Uhelné elektrárny v zemi jsou totiž zastaralé a málo účinné. Dokud Jižní Afrika důkladně nezreformuje výrobu a distribuci elektřiny, neměly by být elektromobily ani vzdáleně považovány za ekologicky šetrné – jsou doslova nejšpinavějším dostupným prostředkem osobní dopravy.
K největším příležitostem v Africe patří lusofonní státy
V Jižní Africe není veřejná doprava příliš využívána, silnice jsou plné aut vezoucích jednoho pasažéra nebo přeplněných minibusů. Efektivnější využívání autobusových a vlakových linek by přispělo ke snižování emisí, zmenšilo dennodenní kolony a nemusely by se budovat další silnice k uvolnění zátěže na existujících komunikacích.
Jihoafrická vláda připravuje řadu programů, jejichž pomocí by mohla pomoci dotovat přechod na elektrická auta, kritici však upozorňují, že jsou v současnosti nastaveny tak, že pouze podporují těžební průmysl (vzácné kovy, uhlí) a odklánějí pozornost od účinných alternativ.