Firmu rozjel jako teenager, prosadil se kvalitou. Česká značka mění trh s nádobím

Za sedm let dokázal tým Jana Fabiniho vybudovat na zelené louce firmu, která generuje milionové zisky. Zatímco ještě před třemi lety byl obrat pouze 19 milionů, loni už přesáhl 150 milionů korun.

Jan Fabini měl v devatenácti letech sen. Dopřát českým zákazníkům luxus vaření na nejlepším nádobí z vícevrstvé nerezové oceli, které bude cenově dostupnější než tradiční italská produkce. Pustil se proto do vlastního podnikání.

Jan Fabini a Radka Vaculíková | Foto: Fabini

V tržní džungli dnes přežije především ten, kdo umí mluvit vizuální řečí, je přesvědčený brand designér Studia Animato Ondřej Marek. Kvalitní design je jazykem, kterým firma dokáže přitáhnout pozornost zákazníka. Ten mu často rozumí lépe než slovům. Design prý vytváří emocionální mosty dříve, než padne první slovo.

Jedním z výrobců, který pomocí vizuálního jazyka buduje pevné „emocionální mosty“ k zákazníkům, je mladá a inovativní česká značka Fabini. Spolupracuje s celou řadou šikovných designérů, kteří značku posouvají kupředu.

Patří k nim i Natálie Navrátilová, jež loni obdržela prestižní ocenění Czech Grand Design (stala se objevem roku) a je autorkou kolekce Boldi, příborů v čistém minimalistickém designu vyráběných pod značkou Fabini.

„Snažíme se, aby jednotlivé kolekce byly nejen maximálně funkční, ale i stylově provázané a postupně tak vznikl rozpoznatelný vizuální jazyk, který si lidé se značkou Fabini spojí,“ popisuje designérka.

Kolekce příborů z nerezové oceli Boldi | Foto: Fabini

Zakladatel firmy Jan Fabini ovšem dobře ví, že samotný design bez kvalitních a funkčních výrobků nestačí. Už jako teenagerovi mu učarovala komunita nadšenců, kteří se se zápalem věnovali kulinářskému umění. „Když jsem zjistil, že jim chybí kvalitní nádobí za dostupnou cenu, věděl jsem, že je to výzva právě pro mě,“ říká podnikatel.

Ocenění jako Red Dot Award nám ukazují, že jdeme správným směrem a že kvalita, prozákaznický přístup i důraz na vzhled, rozpoznatelnost a celkově design mají smysl a lidé je vnímají.

Jan Fabini

Jídlo lidi spojuje jako nic jiného

Před šesti lety založil internetový obchod s nádobím. Rychle si ale uvědomil, že provozování e-shopu, kde pouze prodával to, co vyrobili jiní, nenaplňuje jeho ambice.

Dnes říká, že ho k projektu v pouhých devatenácti letech přivedly vrozená podnikavost a zároveň nápad, který považoval za výjimečný. Přál si vytvářet trvalé hodnoty – něco, pod čím bude jeho vlastnoruční podpis.

Student studentovi učitelem: Teenager nabízí efektivní doučování, které nenudí

„Věděl jsem, že chci podnikat a zároveň vytvářet nějaký produkt. Když jsem si uvědomil, kolik by se toho v segmentu nádobí dalo zlepšit – nejen produkt, ale i komunikace, péče o zákazníka nebo prezentace produktů, bylo rozhodnuto. Jídlo lidi spojuje jako nic jiného, i proto mi naše práce dává smysl. Chceme přinést kvalitní nádobí do každé kuchyně a zlepšit zážitek z vaření,“ vypráví Jan Fabini.

S kamarádem měl přitom firmu už jako student na gymnáziu. Přestože neuspěli, první byznysová zkušenost ho naučila houževnatosti, plánování a rozumnému určování cílů.

Nekonečné debaty s kuchaři i výrobci

Na startu projektu byly dlouhé debaty s kuchaři, ale také desítky návštěv výrobců, které sám oslovoval – a to především kvůli hledání nejvhodnějších materiálů.

Po více než roce a několika prototypech dokončili první sadu nádobí, jež splňovala Fabiniho představy. Firma od té doby stabilně roste a rychle získává nové zákazníky.

Zjistil jsem, že na trhu existuje často jen laciné a nekvalitní nádobí, nebo naopak až zbytečně luxusní a nákladné kousky tradičních značek. Nic mezi tím. Trh s nádobím prostě potřeboval změnu.

Jan Fabini

„S výrobou jsme začínali v Číně, protože s tak malým objemem, jaký jsme na začátku měli, se s námi evropští výrobci vůbec nebavili. A v Česku nikdo nádobí z vícevrstvé oceli vyrobit neuměl. Potom jsme vyzkoušeli výrobu v Evropě, konkrétně v Itálii a Portugalsku, s jednou litinovou kolekcí jsme se vrátili i do Česka,“ popisuje

Aktuálně vyrábí většinu nádobí v Asii. Úroveň tamní produkce podle mladého podnikatele nemá na světě konkurenci, jejich technologie a kvalita produktů jsou naprosto špičkové: „A pro nás je samozřejmě kvalita na prvním místě.“

První kolekci si navrhoval sám, od té doby se však hodně změnilo. „Krátce poté jsem navázal spolupráci s designérem Huyem Phamem. Ten u nás na pozici Head of Design působí dodnes, jen má pod sebou celé produktové oddělení, které se pořád rozrůstá a aktuálně je v něm osm talentovaných designérů a designérek,“ doplňuje Jan Fabini.

Zakladatel firmy Jan Fabini | Foto: Fabini

Firma vychází z tradičních německých výrobků, které se osvědčily svými bezkonkurenčními tepelnými vlastnostmi, odolností a životností. Nadčasové nádobí ovšem přizpůsobují dnešní době, dělají ho praktičtějším a cenově dostupným pro běžnou domácnost.

Pomoc andělů i Zdeňka Pohlreicha

S rozvojem značky pomohli mladému podnikateli andělští investoři Martin Rozhoň a Jiří Hlavenka. Přesvědčit je, že jde o životaschopný projekt, nebylo jednoduché.

„Zpětně to možná jednoduše vypadá – napsal jsem si podnikatelský záměr, byznys plán, oslovil jsem je, na schůzce jim vše odprezentoval – a oni souhlasili, že mě podpoří. Řekl bych, že je kromě samotného nápadu přesvědčilo i moje nadšení, elán a také určitá pokora,“ říká podnikatel.

Bez „andělů“ by svůj byznys uváděl do provozu jen těžko, vstupní investice byla obrovská. „Myslel jsem si, že mi bude stačit investice ve výši půl milionu korun, ale pan Hlavenka díky své zkušenosti věděl, že to nebude dost, takže jsme začínali se dvěma miliony.“

Zdeněk Pohlreich a nádobí Fabini

Nádobí z vícevrstvé nerezové oceli je výjimečné především vlastnostmi materiálu. „Skvěle vede teplo až po okraje, udrží ho, a protože je z jednoho kusu, hřeje po celé své ploše rovnoměrně. V hrnci tak rychleji uvaříte vodu, v pánvi rychleji usmažíte steak, protože její teplota zásadně neklesne, když na ni studený kus masa položíte,“ popisuje zakladatel.

Díky nádobí z kvalitní nerezové oceli se navíc v pokrmu lépe rozvinou chutě. I mistři kulinářského umění potvrzují, že je kůrka křupavější a pokrm propečenější.

„Výhoda pětivrstvého kvalitního nádobí je jednoznačná. Krásně vede teplo a krásně to teplo drží. Nikdo nejsme tak bohatý, abychom si mohli kupovat nekvalitní věci,“ říká také nejznámější český šéfkuchař a moderátor Zdeněk Pohlreich.

Restart čokoládového podnikání rozjela Lada Bartošová na kolečkových bruslích

Hvězdy české gastronomie dodávají značce Fabini váhu a pomáhají dostat nádobí do povědomí dalších zákazníků.

„Pokud si u nás takoví lidé dělají vlastní kolekci nádobí, jsou součástí procesu celou dobu a výsledný produkt musí podle jejich představ. A zároveň splňovat naše požadavky na kvalitu,“ pochvaluje si Jan Fabini spolupráci s moderátorem pořadu Ano, šéfe!

Fabini Garance: Výjimečná služba?

„Každá kolekce je výjimečná něčím jiným, záleží to na materiálu a použití, ale vždycky se snažíme nabídnout něco extra, co do vaší kuchyně přinese kvalitu a zpříjemní zážitek z vaření. Součástí této filozofie je také FABINI Garance. Je to naše bezkonkurenční služba, díky které má být každý nákup bez rizika,“ vypráví zakladatel společnosti.

Barevná keramická kolekce Meda | Foto: Fabini

Výrobce si podle Jana Fabiniho uvědomuje, že každý materiál se chová jinak a někdy nemusí sednout konkrétnímu stylu vaření. Pokud se to stane, nemusí mít zákazník důvod k obavám.

„Stačí se na nás obrátit, vše vysvětlíme, poradíme s používáním a případně zajistíme výměnu nebo vrácení peněz. Vyměníme, vrátíme, vyřešíme. Vždy,“ přesvědčuje.

Všechno nádobí dnes navrhují designéři v produktovém oddělení, následně se vyrábí modely na 3D tiskárně, ladí se zadání s výrobci, vznikají vzorky a po jejich schválení se začíná vyrábět naostro.

Konkurence je spousta, od Tescomy a Tefalu přes tradiční německé a francouzské značky až po nováčky na trhu, kterých se také v poslední době objevuje docela dost.

Jan Fabini

Jan Fabini ani jeho nástupkyně na pozici CEO, která ho ve vedení nahradila v loňském roce, Radka Vaculíková, neusínají na vavřínech. Portfolio výrobků rozšiřují neustále, a to nejen o nové materiály, ale i nové druhy produktů.

Za sedm let dokázal Fabiniho tým vybudovat na zelené louce firmu, která generuje milionové zisky. Zatímco ještě před třemi lety byl obrat pouze 19 milionů, loni už přesáhl 150 milionů korun. „Od začátku se snažíme negenerovat ztráty, takže se kromě prvních dvou startovacích let držíme v černých číslech,“ přidává Radka Vaculíková.

Chytré pěstování zeleniny: Robotický farmář přináší revoluční změnu

Sledujete i nové trendy v gastronomii, jako je rostoucí zájem o litinové nádobí či hybridní povrchy, ptáme se Jana Fabiniho?

„Zmiňované materiály nevnímáme jako krátkodobé trendy, každý je v něčem specifický a nenahraditelný a podle nás mají v kuchyni své místo všechny – pokud vás vaření baví a rádi objevujete nové věci a rozšiřujete si obzory. Do konce roku chceme přijít například s kameninovou kolekcí a sklem,“ prozrazuje podnikatel.

Stále vidíme spoustu prostoru dál pracovat v podstatě na všem. Od produktu přes marketingovou komunikaci až po neustále zlepšování celkové zákaznické zkušenosti. Naším posláním je přinést naše nádobí do každé kuchyně.

Radka Vaculíková, CEO Fabini

Na hrncích Fabini se v současnosti se jen v Česku vaří ve více než 80 000 domácnostech, takže podle Jana Fabiniho platí, že se jim podařilo zpřístupnit lidem kvalitní nádobí z nerezové oceli, které bylo vždy velmi nákladné.

Nádobí Fabini koupíte nejen na firemním e-shopu fabini.cz, ale od září si je můžete prohlédnout a koupit i v některých showroomech. Firma chystá i další spolupráce, aby měli zákazníci možnost si výrobky prohlédnout osobně. Většina prodejů se dnes odehrává v Česku, ale Fabini roste také na Slovensku. „A letos jsme spustili i Nizozemsko a Maďarsko,“ dodává zakladatel.

A co by úspěšný mladý podnikatel poradil těm, kteří se chtějí pustit na tenký led vlastního byznysu? „Na začátku je vždycky důležité se nebát a prostě to zkusit. Když se začne dařit, obklopovat se zkušenými lidmi a dát na jejich názor. A mít chuť pořád prozkoumávat nové věci, vzdělávat se a rozšiřovat si obzory.“

Jakub Procházka
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme