Globální značky v Číně sází na konceptuální prodejny

Luxusní značky v Číně reagují na zpomalení trhu posunem od klasických butiků k prodejnám zaměřeným na zážitek, kulturu a digitální interakci. Konceptuální prostory propojují umění, technologie i lokální prvky a stávají se klíčem k udržení zájmu nové generace zákazníků.

Čínský trh s luxusním zbožím patřil během poslední dekády k nejrychleji rostoucím na světě. Obchodní čtvrti v Šanghaji, Pekingu či Kantonu se staly symbolem expanze značek, jako jsou Louis Vuitton, Dior, Gucci nebo Prada. Po období silného růstu však trh v posledních dvou letech zpomalil.

Ilustrační fotografie

Ekonomická nejistota, slabší spotřebitelská důvěra a měnící se preference zákazníků nutí luxusní značky hledat nové způsoby, jak přilákat čínského spotřebitele. Jedním z klíčových směrů je rozvoj konceptuálních prodejen, které staví na zážitku a kulturním rozměru nákupu.

ExportMag.cz: Jadeit, nefrit i zlato. Jaké šperky milují Číňané?

Zatímco tradiční butik nabízel především výběr zboží v reprezentativním prostředí, konceptuální prodejna posouvá nákupní proces do úplně jiné roviny. Nejde jen o to, co si zákazník odnese v tašce, ale o to, jaký zážitek s nákupem spojí. Prodejny proto kombinují klasické obchodní prostory s kavárnami, galeriemi, výstavními expozicemi nebo digitálními instalacemi. Výsledkem je prostředí, které zákazníka vtáhne, umožní mu trávit více času se značkou a nabídne mu něco, co může sdílet se svým okolím – ať už osobně, nebo prostřednictvím sociálních sítí.

Generace Z a touha po autentičnosti

Podle odborníků je tento trend reakcí především na preference mladších spotřebitelů. Generace Z a mileniálové už nehledají pouze statusové symboly v podobě loga na kabelce či páru luxusních bot. Větší hodnotu pro ně představuje autenticita, originalita a možnost zažít něco výjimečného. Sdílení zážitků na platformách jako Douyin (čínská verze TikToku) nebo Xiaohongshu je pro ně stejně důležité jako samotný produkt. Konceptuální prodejna jim nabízí přesně to – atraktivní prostor, kde se produkt stává součástí širšího příběhu.

Ilustrační fotografie

Úspěch konceptuálních prodejen se neměří pouze objemem okamžitého prodeje. Důležité jsou i jiné ukazatele – například jak dlouho zákazník v obchodě stráví, zda se vrací a jak se o značce hovoří v online prostoru. Luxusní značky investují do designu interiéru, uměleckých instalací či speciálních akcí, které posilují emocionální vazbu ke značce. Tento přístup umožňuje udržet loajalitu zákazníků i v době, kdy jejich ochota k nákupům není tak vysoká jako v minulých letech.

Kulturní a digitální propojení

Konceptuální prodejny v Číně často pracují i s kulturními prvky, které mají pro místní spotřebitele hlubší význam. Limitované edice s čínskou symbolikou, spolupráce s lokálními umělci nebo propojení s tradičními svátky (např. Lunární nový rok) posilují dojem, že zahraniční značka rozumí místní kultuře. Vedle toho hraje zásadní roli digitalizace – showroomy využívají technologie virtuální či rozšířené reality, aplikace umožňují okamžitý nákup a personalizaci a celý zážitek je snadno přenositelný do online prostředí.

Pro evropské exportéry a výrobce luxusního zboží představuje tento vývoj důležitý signál. Samotná kvalita a tradice značky už nemusí stačit k úspěchu. Klíčem je schopnost nabídnout zákazníkovi komplexní zážitek, který propojuje produkt s příběhem, kulturou a digitálním prostředím. To může znamenat investice do nových typů prodejen, spolupráci s čínskými partnery nebo vytváření unikátních edic určených pouze pro čínský trh.

Z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že konceptuální prodejny se nebudou soustředit jen na hlavní metropole, ale rozšíří se i do dalších velkých měst, kde se formuje rostoucí střední třída. Kdo dokáže propojit design, udržitelnost a digitální marketing, má šanci obstát i v době, kdy konkurence na čínském trhu je stále tvrdší.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Čína (Peking)
Zdroj: Reuters
• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě

Doporučujeme