Gruzínský trh s nápoji volá po inovacích, české firmy mají šanci prosadit se

V roce 2024 vypili Gruzínci rekordní množství piva – 46 litrů na osobu. Tento potravinářský sektor je čím dál atraktivnější pro dodavatele nových technologií a ingrediencí. Kancelář CzechTrade v Tbilisi v této souvislosti organizuje podnikatelskou misi do Gruzie.

Gruzínci pijí více piva – podle údajů zveřejněných marketingovou společností TBC Capital byla v roce 2024 průměrná spotřeba 46 litrů piva na obyvatele.

Ilustrační fotografie

Jedná se o téměř 30% navýšení oproti roku 2020 a Gruzie se tímto dostala ve spotřebě zlatavého moku na obyvatele před státy jako třeba Portugalsko, Itálie, Řecko, Moldavsko, sousední Arménie nebo Ázerbájdžán. Gruzie však stále znatelně zaostává za pivními lídry – Českem, Německem, Polskem a Rakouskem, kde se na osobu ročně vypije více než 100 litrů piva.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

V roce 2024 bylo v Gruzii uvařeno 127 milionů litrů piva, což představuje nárůst pouze o 1 %. Tržby pivovarníků se však zvýšily o 8 % a dosáhly 334 milionů lari, což je způsobeno především rostoucími cenami. Průměrná maloobchodní cena litru piva byla 2,8 lari a inflace v tomto odvětví činila 10 %.

Navzdory růstu cen se 87 % piva spotřebovaného v zemi vyrábí lokálně. Dovážené produkty tvoří 13 %, ale poptávka po nich také roste spolu s růstem celkové spotřeby. V roce 2024 bylo do země dovezeno 15,5 tisíce tun zahraničního piva, oproti 11,7 tisíci tun v předchozím roce. Největším dodavatelem je Německo s podílem 31 %. Dále následují Rusko (17 %), Turecko (15 %) a Česká republika (7 %).

Vývoz piva se v ročním srovnání minulý rok snížil z 6,9 tisíce tun na 5,9 tisíce tun. Gruzínské pivo nejvíce nakupuje Kazachstán (31 % celkového objemu exportu), Arménie (18 %) a Rusko (8 %).

Výroba alko-nealko nápojů je v Gruzii na vzestupu

V tomto odvětví působí poměrně mnoho producentů a jsou zde zajímavé obchodní možnosti pro dodavatele technologií, strojů a zařízení, spotřebních materiálů atd.

Inovace, nové přístupy a vylepšené technologie jsou důležitou součástí strategie a úspěchu těchto společností. Všechny tyto firmy neustále hledají nové technologie ke zlepšení produkce a produktivity práce. To vše dává zahraničním výrobcům šanci vstoupit na gruzínský trh a získat zde nové, spolehlivé partnery.

V této souvislosti nabízí zahraniční zastoupení CzechTrade Gruzie českým firmám jedinečnou možnost při minimálních finančních nákladech získat nové osobní obchodní kontakty a vidět reálnou situaci přímo v teritoriu.

V průběhu několika dní budou mít zástupci českých firem možnost navštívit výrobní zázemí významných gruzínských producentů minerálních a stolních vod, piva, destilátů, obecně tedy alko-nealko produkce a na místě s představiteli těchto firem projednat možnosti další možné spolupráce. Akce se bude konat na přelomu září a října 2025.

Pokud máte zájem o účast na misi, mahlédněte do kalendáře akcí na Misi nápojářů do Gruzie nebo se obraťte na gestory akce z pražské centrály CzechTrade nebo přímo na zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie.

Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Gruzie
• Teritorium: Asie | Gruzie | Zahraničí

Doporučujeme