Výstavba zdymadla trvala víc než 7 let a stála 1,2 miliardy eur. Až 80 % nákladů hradí Belgie kvůli požadavku na větší zdymadlo, které umožní proplouvat námořním lodím až do města Gent. Finančně na výstavbu přispěla také Evropská unie.
Nové námořní zdymadlo je 427 metrů dlouhé, 55 metrů široké a téměř 16,5 metru hluboké. Díky takovým rozměrům se nyní námořní zdymadlo v Terneuzenu řadí mezi jedny z největších na světě. Projekt přinese do regionu nejen nový významný logistický článek infrastruktury, ale také tvorbu nových pracovních míst spojených se správou zdymadla.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
V průběhu výstavby projekt čelil několika překážkám. Od pandemie covidu-19 a protipandemickým restrikcím, kdy bylo povoleno jenom omezené množství pracovníku na staveništi, dále byly kvůli omezením zpožděné dodávky komponentů z Číny. Inflace zapříčiněná válkou na Ukrajině a také nález PFAS (perfluorované a polyfluorované alkylové látky) v půdě vedli k dodatečným výrazným zvýšením nákladů.
Přes všechny překážky dospěla výstavba významného námořního zdymadla ke svému úspěšnému konci. Jeho otevření však neznamená, že zdymadlo je okamžitě v provozu v plné kapacitě. Nejdříve je nutné adekvátně zaškolit veškerý personál. Práce pokračují také v okolí komplexu zdymadla. Servisní přístav, kde budou umístěné remorkéry a další námořní služby, ještě není hotový.