Hotely a restaurace těží z rekordního přílivu turistů

Do Česka přijelov roce 2018 10,5 milionu zahraničních turistů, což bylo nejvíc v historii. Nejpočetnější byli mezi návštěvníky Němci, rapidně roste také počet hostů z Číny. Masa turistů pomáhá v růstu odvětví označovaného jako HORECA.

Česko zažívá invazi turistů. Zlaté časy si díky tomu užívají tuzemské hotely, restaurace, bary a další podniky, které spadají do odvětví souhrnně označovaného jako HORECA. V roce 2018 se v českých ubytovacích zařízeních podle Českého statistického úřadu ubytovalo rekordních víc než 21 milionů hostů, což znamenalo zhruba šestiprocentní meziroční růst.

Polovina hostů, tedy přes 10,5 milionu, přijela přitom ze zahraničí. Nejvíce – přes dva miliony – jich bylo z Německa. Další v pořadí jsou turisté ze Slovenska a Polska. Rekordně roste příliv čínských turistů. Loni jich přijelo 620 tisíc, což je za pouhý rok nárůst o víc než čtvrtinu.

Turistický ruch tak tvoří asi tři procenta českého HDP a jde vlastně o vývoz služeb. Turismus navíc pomáhá i navazujícím službám. Nebývale se daří českým firmám v pohostinství. Počet restaurací se od roku 2010 zdvojnásobil na současných přibližně 21 tisíc zařízení.

Střednímu východu pomůže Expo 2020

Značný rozkvět turismu zažívá mimo jiné region Středního východu. Tam navíc dostane turistika v nadcházejícím roce velký impulz.

Mezi říjnem 2020 a dubnem 2021 bude Dubaj ve Spojených arabských emirátech hostit Světovou výstavu Expo 2020, které přivítá 180 vystavovatelských zemí a odhadem 25 milionů návštěvníků z celého světa.

Jako cíl nejvíc láká Evropa

Boom zažívá turistický ruch i celosvětově. Počet lidí cestujících po planetě rychle roste a blíží se hranici 1,5 miliardy osob ročně. Polovina všech cestovatelů přitom míří do Evropy. Hotely, restaurace a další turistické služby se díky tomu mění v klíčové odvětví byznysu. Statistika je ovšem jen přibližná, protože plně nezobrazuje například pohyb osob uvnitř schengenského prostoru. V rámci Evropské unie se proto měří spíše počty přenocování.

Amerika se 130 miliony návštěvníků je druhým nejnavštěvovanějším regionem (na Severní Ameriku připadá 70 milionů návštěvníků, na Jižní Ameriku 60 milionů). Afrika vykazuje sedmiprocentní růst vůči roku 2010, přičemž hlavní podíl na tom má sever kontinentu.

Odhady Světové organizace cestovního ruchu pro letošní rok potvrzují stávající trendy, to znamená růst cestovního ruchu o tři až čtyři procenta ročně. Všichni cestovatelé, jejichž počty neustále stoupají, musejí někde bydlet, stravovat se a využívat navazující služby.

Vyhlídky firem dodávajících do segmentu HORECA jsou proto velmi slibné a cestovní ruch má značný obchodní potenciál. Na turismus připadá už nyní desetina světového HDP, sedm procent mezinárodního obchodu, bezmála třetina vývozu služeb a také jedna z každých deseti pracovních pozic.

Co spadá pod pojem HORECA

Do tohoto sektoru ekonomiky patří mnoho forem byznysu. Zejména ty, které se vážou na turismus a restaurační služby. Spadá sem tedy nejen hotelnictví, restaurace, kavárny, bary, pivnice či kluby nebo catering, ale také interiérový design a nábytek, stolní nádobí, sklo či jiné designové produkty.


Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Iveta Miškovská, Tým stavebnictví, spotřební zboží a služby, CzechTrade.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Design | Služby

Doporučujeme