V kontextu rostoucí mezinárodní konkurenceschopnosti potvrzuje Made in Italy svou dynamiku a odolnost založenou především na kvalitě, inovacích, technologickém a kreativním obsahu. Ukazují to data za rok 2022 ze třetí Italské zprávy o inovacích, kterou nedávno představila společnost Assoconsult a kterou vytvořilo studijní centrum Confindustria s přispěním studijního centra Sole 24 Ore.
V roce 2022 byly hlavními světovými exportéry z hlediska podílu na trhu Čína (19,0 %), Německo (8,5 %), Spojené státy americké (7,9 %), Japonsko (4 %) a Jižní Korea (3,5 %). Itálie obsadila šesté místo s podílem na trhu 3,2 %, zařadila se tak na druhé místo v Evropě. Itálii následují Francie (3 %), Nizozemsko (2,9 %), Mexiko (2,5 %), Spojené království (2,1 %), Švýcarsko (2,1 %) a Belgie (2 %).
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Itálie dále dosáhla v prvních šesti měsících roku 2024 zajímavého umístění v žebříčku světových exportérů z hlediska počtu trhů, na které své produkty prodávají. První místo obsadila Čína, která je schopna exportovat 68 % celkových potenciálních trhů, dále USA (47,7 %), Německo (45,5 %) a Itálie (40,3 %). Tento výsledek je evidentně překvapivý, vezmeme-li v úvahu různá měřítka výrobní a demografické asymetrie prvních tří zemí ve srovnání s Itálií.
„V tomto historickém okamžiku je pro Itálii důležitější než kdy jindy bránit, nebo dokonce zvyšovat svůj podíl na vývozu vysoce kvalitních produktů,“ poznamenává Alberto Antonietti, viceprezident společnosti Assoconsult. „Pokud by se nám podařilo zdvojnásobit náš závazek k inovacím, což je naprosto dosažitelný cíl, mohli bychom v krátkodobém horizontu dosáhnout 30% nárůstu exportu.“
Italské výrobky, které jsou nejvhodnější pro export, jsou nejen ty nejznámější jako móda, nábytek a design či potravinářské zboží, ale také produkty z oblasti high-tech strojů, léčiv a chemikálií.