Zdroj: CzechTrade

Italská vláda zvažuje částečnou privatizaci železnice Ferrovie dello Stato

Premiérka Giorgia Meloni oznámila záměr vlády částečně privatizovat Ferrovie dello Stato či italské pošty Poste Italiane. Důvodem je zřejmě získání prostředků na financování zákona o rozpočtu na rok 2024.​

Podle některých odhadů by mohl stát získat mezi 4,7 a 6,7 ​​miliardy eur v případě, že by byl na trh uveden podíl až 49 % železnice a méně než 30 % pošty. Co se týče železnice, vláda zvažuje vstup soukromníků s menšinovým podílem.

Ilustrační fotografie

Skupina FS, která sdružuje italskou železniční infrastrukturu, největšího osobního železničního dopravce Trenitalia a nákladního dopravce Mercitalia, je v zcela v rukou státu. Vyloučeno není ani rozdělení skupiny. Nejzajímavější je pro investory divize vysokorychlostních vlaků. Vloni společnost Mediterranean Shipping Company (MSC) odkoupila 50 % základního kapitálu firmy Nuovo Trasporto Viaggiatori, která provozuje vysokorychlostní vlaky Italo, což podle tisku tuto společnost ohodnotilo zhruba na čtyři miliardy eur.

ExportMag.cz: Olpran zkouší prorazit v Chile, z nějž roste ráj cyklistů

Premiérka Meloni prohlásila: „Stát musí kontrolovat, co je strategické, ale to také znamená otevřít se trhu.“ Dále se vyjádřila, že její přístup k privatizacím je velmi vzdálen praktikám z minulosti v podobě miliardových darů dobře propojeným podnikatelům. Meloni říká: Mým cílem je omezit přítomnost státu tam, kde to není nutné, a prosadit ji tam, kde je to nutné.“

Přítomnost soukromých investorů v kapitálu velkých železničních společností v Evropě není běžnou záležitostí, například německá Deutsche Bahn, francouzská Société nationale des chemins de fer nebo španělská Renfe jsou zcela v rukou státu.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie.
Zdroj: Il Sole 24 Ore, Sky TG24

• Teritorium: Evropa | Itálie | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme