Italský trh loni zaplatil automobilovému průmyslu 38 miliard eur, aby na oplátku získal 1,3 milionu aut. Přitom v roce 2008 získali italští občané za stejnou částku téměř 2,2 milionu vozů, tehdy ještě masového zboží.
V roce 2013 byla průměrná cena automobilu 18 tisíc eur, v roce 2019 již 21 tisíc eur (což je roční nárůst o 2,5 %) a v roce 2022 cena raketově vzrostla na více než 28 tisíc eur (roční nárůst o 10 %). V současnosti je hlavním důvodem rostoucích cen nedostatek výroby, který nakonec výrobce dostal do příjemné situace, kdy mohou zvedat ceny a omezovat slevy a přitom stále dostávat pobídky od státu.
Dalším faktorem zdražování je zaměření výrobců na produkci strojů střední až vysoké hodnoty, kde jsou velké marže. Závěrem lze říci, že průmysl méně prodává a více vydělává.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Tím vzniká mezera v nabídce pro zájemce o levnější produkty. Jejich možností je koupě ojetého vozu nebo obrátit se na levnějšího výrobce. Pokud se však budou dovážet levná auta ze zahraničí, bude místní výroba ještě více stagnovat. Analýza společnosti Bain poukazuje, že od roku 2015 do roku 2022 vzrostla čínská výroba automobilů z 27 na 33 % světového celku, zatímco evropská výroba klesla z 24 na 19 %, přičemž ztratila výrobu 5,3 milionu vozů a s tím i část zaměstnanců v automobilovém sektoru.
I když se italský stát snaží zvýšit zaměstnanost svých občanů v automobilovém sektoru, je to zároveň ten stejný subjekt, který tlačí průmysl do elektrifikace, čímž nakonec nepřímo podporuje čínskou výrobu.