Izraelská letecká společnost El Al se i nadále nachází v obtížné ekonomické situaci

Letecký dopravce El Al pro svou záchranu prosazuje restriktivní opatření a žádá o státní dotaci. Ani tyto kroky však nemusí stačit pro zachování její existence. Do budoucna se nabízí i možnost fúze s jinými izraelskými leteckými společnostmi.

Zatímco se ekonomické výsledky u různých leteckých společností po celém světě vrací do předpandemického stavu vzhledem k obnově cestovního ruchu v důsledku stále větší míry proočkovanosti obyvatelstva a jiných preventivních opatření, izraelský národní letecký dopravce El Al stále výrazně finančně strádá. Jedním z hlavních důvodů je, že Izrael má i nadále uzavřené své státní hranice pro zahraniční turisty, kteří nemají izraelský cestovní pas či nejsou příbuzní izraelských rezidentů. I když se situace společnosti El Al do jisté míry v letním období zlepšila v důsledku cestujících Izraelců do zahraničí, zájem o její služby a z toho plynoucí tržby ani zdaleka nepokryly její náklady.

V první polovině roku 2021 utrpěl izraelský letecký dopravce ztrátu 167 milionů amerických dolarů, což v porovnání se stejným obdobím v roce 2020 znamenalo o 77 milionů dolarů menší ztrátu. Navzdory tomu však aerolinie v roce 2021 inkasovala o 30 % menší tržby než rok předtím. Nižší náklady byly zapříčiněny novými kontrakty na paliva.

V důsledku pokračujících špatných ekonomických výsledků se El Al rozhodla pro restriktivní kroky. Zachraňovací plán zahrnuje mimo jiné výrazné snížení počtu letadel společnosti ze 45 na 29 a zaměření svých letů na severoamerický trh, který tolik nepodléhá riziku opětovného zastavení mezistátní dopravy v důsledku pandemie, a na zásadní evropské destinace. Společnost rovněž plánuje další propouštění svých zaměstnanců.

Krom toho, že již minulý rok snížila svůj personál o 1900 pracovníků, nyní by to měla být redukce o dalších 1500 na závěrečných 2800 zaměstnanců.

Krom zavedených restriktivních opatřeních ze strany El Al je pro její záchranu nutná i státní dotace. O tu již společnost stát požádala. Vzhledem k tomu, že Stát Izrael je 13% vlastníkem letecké společnosti, předpokládá se její kladné vyřízení. Případná subvence však nezaručuje El Al její dlouhodobou stabilitu a prosperitu. Uvažuje se o tom, že jedním z úspěšných řešení špatné ekonomické situace dopravce by mohla být fúze s dalšími izraelskými leteckými společnostmi Israir a Arkia.


Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade/Czech Invest Izrael.
Zdroj: en.globes.co.il




• Teritorium: Asie | Izrael | Zahraničí