Jak Thajcům chutná pivo?

Trh piva v Thajsku je pro zahraniční pivovary stále poměrně složitý. Ačkoliv se jedná o turistickou zemi, ve které spotřeba piva není rozhodně zanedbatelná, tak zahraniční pivovary musí o svůj podíl na thajském stále bojovat.

Na české pivo se v Thajsku sice občas podaří narazit, nicméně se jedná spíše o výjimku. Nejčastěji se tu setkáváte s pivy thajských značek Singha, Leo nebo Chang.

Ilustrační fotografie

Společnosti, kterým tyto značky patří, mají v zemi významný vliv a jsou tak v podstatě monopolem. Rozšířený je také Heineken. Nicméně zahraniční craftová piva na trhu jsou a nabídka je poměrně pestrá, avšak boom craftových piv v Thajsku se stále teprve očekává. Největší podíl na trhu mají tři místní značky – Leo (53%), Chang (35%) a Singha (7%).

Trh piva v číslech

Trh běžného piva nebo ležáků představuje celých 95 % a tento segment je v podstatě nasycen. Zbylých pět procent, kam patří pivní speciály či craft piva, se stále vyvíjí a do budoucna se dá očekávat významnější růst vzhledem k rostoucím potřebám majetné skupiny Thajců i početné skupiny cizinců a expatů. Povědomí o craftovém pivu v budoucnu zcela dozajista poroste. Co se týče výroby v Thajsku, v zemi se vyrábí hlavně ležáky, které představují 99 % výroby, pouze jedno procento výroby zaujímá řemeslné pivo. 

Podle Thailand Development Research Institute (TDRI) byla v roce 2018 tržní hodnota piva v Thajsku 180 miliard bahtů při objemu dvou miliard litrů. V roce 2018 tak došlo k 10% poklesu trhu. K poklesu v roce 2018 došlo zejména v důsledku nedostatečné inovace produktů v mainstream segmentu, dále vzhledem k očekávání růstu spotřební daně a vliv rovněž měla i státní politika, která měla za cíl snížit spotřebu alkoholu u obyvatelstva. 

Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami

Společnost Krungsri Research předpokládala, že domácí poptávka po pivu v letech 2019-2021 poroste v průměru o 2 až 4 % ročně. Růst stěžejního trhu (běžného piva nebo ležáků) se očekával nízký, zatímco prémiový segment měl vyrůst v průměru o čtyři procenta. 

Eozvoj se však samozřejmě pozastavil s příchodem pandemie a uzavřením země. Bez turistů nebyla taková spotřeba speciálů, zároveň byly mnohé podniky během lockdownu uzavřeny, případně byl zaveden zákaz prodeje alkoholu ve stravovacích zařízeních (zákaz stále platí). Ačkoliv je stále složité se do Thajska fyzicky dostat, tak země již začíná podnikat první kroky k otevření a dá se tak očekávat postupný návrat k normálu. 

Jak na thajském trhu uspět

Alfou a omegou úspěchu na tomto složitém (a Čechům ne příliš známém trhu) je spolupráce s místním distributorem či importérem, který si vezme značku pod svá křídla a bude pivo na trhu propagovat a nabízet. Vzhledem ke specifikům trhu by se mělo jednat spíše o zkušeného a zavedeného distributora, který si dokáže poradit s místními překážkami. 
České firmě může při nalezení vhodného partnera asistovat přímo zastoupení CzechTrade spolu s obchodním úsekem velvyslanectví. 

Thajský distributor hledá českého dodavatele

Zahraniční kancelář CzechTrade v Thajsku navázala kontakt s thajským distributorem piva, který má zájem právě o české pivo. Společnost působí v hlavním městě Bangkoku a jeho okolí (15 milionů lidí). Zabývá se dovozem a distribucí velkého množství různých značek piva, vína, lihovin, nealkoholických nápojů a také tabákových výrobků.

Společnost je připravena k asistenci českých pivovarů při distribuci, marketingu značky a případně seznámení s lokálními partnery. Pivo může být baleno v láhvích, plechu, nebo v sudech. Hlásit se mohou malé, střední i velké pivovary.

CzechTrade chystá v roce 2022 realizovat akce na podporu alko i nealko nápojů a potravin v regionu Jihovýchodní Asie

Zahraniční kanceláře CzechTrade v Thajsku a Singapuru plánují v příštím roce aktivity na podporu českých firem v těchto teritoriích. Jedná se především o organizací oborových misí a B2B jednání. Tyto akce proběhnou s největší pravděpodobností ve druhé polovině příštího roku v závislosti na vývoji pandemické situace a podle možností cestování.

Zastoupení CzechTrade bude vývoj tohoho segmentu nadále pozorně sledovat. Ohledně organizace mise budeme brzy informovat.  

Zdroj: Thailand Development Research Institute, Krungsri Research
Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade v Bangkoku. 

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl | Služby
• Teritorium: Asie | Thajsko | Zahraničí