Japonská robotika expanduje díky pandemii

Pandemie COVID-19 přináší kromě jiného také řadu příležitostí. Jednou z nich je trh s roboty v Japonsku, který zažívá mimořádný boom nejen díky technologickému pokroku, ale i protiepidemickým opatřením omezujících mezilidské kontakty.

Robotika je v Japonsku tradičním technologickým odvětvím, což potvrzuje i fakt, že dva ze čtyř největších výrobců na světě jsou japonské firmy – FANUC a Yaskawa. Sílící poptávka po robotech byla navíc u místního průmyslu pozorovatelná již v předpandemickém období, a to především kvůli rychlému stárnutí populace a postupně se zužující dostupné pracovní síle. Pandemie COVID-19 navíc nově zažehla zájem v nových sektorech, a to především v oblasti služeb jako logistika či zdravotnictví. Expanze se pak samozřejmě opírá o investice z vládního i soukromého sektoru.

Důvodem je rostoucí poptávka po bezkontaktních službách jako například monitorování a ostraha objektů, úklid a dezinfekce či obsluha v obchodech, restauracích a hotelech. Podle Sawanobori Tecuji, generálního ředitele společnosti vyrábějící úklidové roboty Ugo, se poptávka po jejich robotech od počátku pandemie ztrojnásobila. Ve zdravotnictví se zase začínají prosazovat robotické paže, které zvládnou provést výtěr nosu při testování na COVID-19 a od kterých si japonská vláda slibuje uvolnění kapacity zdravotního personálu pro náročnější úkoly.

Pozornost si získávají i roboti připravující jídlo, kteří mohou po implementaci přinést v dlouhodobém horizontu až 50% úspory na mzdě, kterou by bylo nutné vyplácet běžnému kuchaři. Robotický šéfkuchař OctoChef využívající umělou inteligenci, robotickou paži a počítačové vidění, je schopen v současnosti připravit za 15-20 minut 96 kusů takojaki, oblíbené nakrájené chobotnice v těstíčku. A výrobce již chystá v blízké době uvedení nové verze specializované na další japonskou specialitu, nudle soba.

Japonské Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu očekává, že trh s roboty poroste do roku 2035 až do výše 10 mld. JPY, což by byl desetinásobek oproti roku 2010. Tento růst by měl táhnout především sektor služeb, kde by měla poptávka vzrůst třináctinásobně. Předpokládá se, že zájem dále umocní citelnější nedostatek pracovních sil, rostoucí náklady na mzdy a potřeba vyšší produktivity. To jsou všechno navíc známé slabiny japonské ekonomiky.

Další pokrok a rostoucí zisky v tomto odvětví předvídají i velké japonské společnosti. Kawasaki Heavy Industry a Sony se rozhodly spojit síly v očekávání rozšiřování robotů a založily novou firmu k vývoji robotických technologií. Pozadu nezůstává i další japonský gigant Hitachi, který koupil robotický start-up Kyoto Robotics, který se zaměřuje na využití umělé inteligence pro automatizované sklady.

Rozvoj tohoto odvětví má navíc silnou podporu i ze strany státu. V rámci národního programu „Společnost 5.0“, ve kterém se vláda snaží reagovat na aktuální demografické, společenské, environmentální a jiné výzvy s pomocí využití nejpokročilejších technologií, se právě na pokročilou robotiku využívající mj. umělou inteligenci nebo velká data značně spoléhá. A s roboty se počítá i na příští světové výstavě Expo 2025 v Ósace, která má být podle japonských organizátorů věnována nejnovějším technologiím.

Japonská vláda se nicméně nezaměřuje pouze na domácí firmy. Její podpůrný program J-Startup je otevřen i zahraničním start-upům, které mají zájem rozvíjet svá inovativní řešení v Japonsku. Pro české společnosti a start-upy se tyto trendy a možnosti vyplatí sledovat. Zmiňovaná atraktivní témata jako služby nebo rozvoj umělé inteligence robotů jsou určitě oblasti, se kterými lze v Japonsku uspět.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade/CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Česká ambasáda Tokio




• Teritorium: Asie | Japonsko