Pozice světové automobilové jedničky se japonské Toyotě podařilo dosáhnout třetí rok v řadě. Navíc s výrazným náskokem způsobeným nejhorším výsledkem za uplynulou dekádu u jejich největšího konkurenta, německého Volkswagenu. Zatímco německý koncern za rok 2022 dodal koncových zákazníkům 8,3 milionu vozidel, Toyota prodala přes 10,5 milionu aut.
Japonská automobilka se sice musela potýkat s výrazným propadem prodejů o 9,6 % na domácím trhu na 1,9 milionu, rekordní zahraniční tržby tažené nahoru silnou poptávkou na asijských trzích, však tento negativní trend dokázaly pokrýt.
Při pohledu do budoucnosti nicméně zůstává klíčovou otázkou, zdali se Toyotě podaří vyrovnat se všemi výzvami spojenými s transformací automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě a zdali si udrží svou pozici světové jedničky i do budoucna. Japonský gigant totiž po dlouhou dobu sázel především na hybridní či vodíkové pohony a v oblasti elektromobilů jak do prodejů, tak do technologií, výrazně zaostává za Teslou či čínským BYD.
Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Právě úkolem úspěšně provést společnost náročnými vodami transformace má být pověřen nový generální ředitel Kódži Sató. Ten k prvnímu dubnu vystřídá Akiu Tojodu, jenž funkci zastával po 14 let a jenž nově bude zastávat funkci předsedy představenstva. Kódži Sató nastoupil do Toyoty hned po absolvování univerzity v roce 1992, v roce 2020 se stal prezidentem Lexus International a o rok později pak vrchním ředitelem celé marketingové divize.