Japonské supermarkety v důsledku pandemie zužují sortiment

Na výrazné změny v chování zákazníků byli japonští prodejci a výrobci nuceni reagovat zeštíhlením portfolia.

Vyplývá tak z analýzy deníku Nikkei, jež porovnávala množství v retailu dostupných produktů z kategorie potravin a zboží každodenní potřeby v prosinci 2020 s hodnotami před pandemií. K zúžení v nabídce došlo téměř u 70 % z nich. Tento trend bylo možné pozorovat nejlépe u dámské kosmetiky (u rtěnek se nabídka zmenšila o 17 %), výrazně se projevil ale i např. u míchaných alkoholických nápojů v plechovkách (+11 %) či mražených těstovin (+15 %), tedy u zboží, jehož prodeje na rozdíl od kosmetiky v průběhu pandemie s tím, jak tráví zákazníci více času doma, rostly.

K zeštíhlení portfolia u více než dvou třetin sortimentu tak došlo bez ohledu na zájem zákazníků o konkrétní druh zboží a jeho příčinu je nutné hledat především ve změně chování zákazníků a čase, který průměrně v jednotlivých prodejnách tráví. Průzkum agentury Toppan ve spolupráci s odborníky na digitální marketing ze společnosti One Compass totiž ukázal, že v průběhu loňského roku došlo k 11% nárůstu v počtu zákazníků, kteří tráví v supermarketu méně než 20 minut. Přes 4o % ze všech dotazovaných a více než 30 % všech spotřebitelů ví už dopředu, jaké konkrétní výrobky si koupí (před pandemií to bylo 15 % zákazníků).

Takto nastavené chování samozřejmě více přeje zavedeným značkám a produktům od velkých výrobců, u jejichž nákupu nemusí zákazník příliš přemýšlet, a naopak nutí prodejce stahovat z prodejen méně úspěšné výrobky, u kterých se za současné situace nevyplatí investovat do marketingu. Stejná situace pak platí i u zcela nových produktů a jejich zavádění na trh. Ta se netýká pouze menších výrobců, ale i předních potravinářských společností. Např. jeden z předních výrobců mražených potravin Nichiren Foods uvedl na podzim 2020 jen 14 nových produktů, o polovinu méně než o rok dříve.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade a CzechInvest Japonsko. 
Zdroj: Nikkei Asia





• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl
• Teritorium: Japonsko