Vysokorychlostní vlaky šinkansen, proslulé svou rychlostí, spolehlivostí a bezpečností, patří mezi klíčové exportní produkty Japonska. Země se zaměřuje na jejich expanzi především na asijské trhy, do Spojených států a Evropy, kde se snaží nabízet technologicky vyspělou a bezpečnou alternativu k existujícím železničním sítím. Ostatně od jejich uvedení do provozu nebyl zaznamenán jediný smrtelný úraz způsobený technickou závadou.
První export japonské technologie se uskutečnil na Tchaj-wan, kde byly rychlovlaky uvedeny do provozu v roce 2007. Další významný zahraniční projekt se realizuje v Indii – dohoda o výstavbě vysokorychlostní železnice spojující Mumbaj a Ahmadábád byla podepsána v roce 2015 a její dokončení je plánováno na rok 2030. V současnosti se pak joint venture japonských společností snaží proniknout na americký trh, avšak projekt v americkém Texasu čelí řadě legislativních a finančních překážek.
ExportMag.cz: Firmy v letecké a kosmickém průmyslu spojily síly v exportní alianci
Hlavním konkurentem Japonska v oblasti vysokorychlostních železnic je Čína, která od roku 2008 vybudovala nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních tratí na světě, přesahující 40 000 km. Díky nižším výrobním nákladům pak disponuje výraznou konkurenční výhodou a daří se jí úspěšně exportovat a získávat zakázky v zemích jako Indonésie, Thajsko a Jižní Korea.
Japonsko se čínským rychlovlakům snaží konkurovat především skrze výhodné dlouhodobé úvěry určené na výstavbu dopravní infrastruktury. V Indii tak například japonské firmy nejen dodávají technologii, ale ve spolupráci s finančními institucemi investují do rozvoje infrastruktury. Nezapomíná se ale ani na inovace a pokrok – japonské firmy investují do vývoje autonomních vlaků a pokračují s vývojem nové verze šinkansenu s důrazem na snížení ekologické stopy.