Letos v březnu více než staleté výročí od založení oslavilo již 37 550 firem. Podle posledních dostupných dat z jiných zemí bylo v USA v roce 2019 takovýchto firem 19 497 a na třetím místě umístěném Švédsku 13 997.
Za nebývale vysokým množstvím takovýchto japonských firem stojí především silná tradice rodinných firem, kde je vedení firem předáváno z generace na generaci. Ta byla jednak v minulosti posilována rozšířeným institutem adopce v případě absence mužského potomka, jednak i dnes rozšířenou praxi sňatků, kdy je na zetě vlastníka firmy nahlíženo především jako na budoucího majitele a není proto výjimkou, že je vhodný kandidát na ženicha vybírán z řad schopných zaměstnanců dané společnosti.
Nejstarší rodinná firma slaví 1444 let
Historie nejstarší japonské společnosti, stavařské firmy Kongogumi z Ósaky, sahá až do roku 578, kdy dávný předek současného majitele, vyhlášený tesař, přišel do Japonska z Koreje na pozvání prince Šótokua. Dlouhou historií se pyšní i řada firem vedených v první sekci tokijské burzy.
Z celkově vedených 1839 společností je 51 % z nich v rodinném vlastnictví a více než 100letou tradici má 589 z nich. Mezi nimi nejstarší je opět stavařská firma, a to tokijská společnost Matsui Kensetsu, jejích historie sahá až do roku 1586.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Dlouhá historie, řemeslo předávané z generace na generaci a úcta k tradici
To jsou obdivuhodné kvality zdobící mnoho japonských firem. Současně se však jedná o jednu z příčin stojící za obtížnou proniknutelností na japonský trh. Řada firem disponuje obchodními vazbami sahajícími do hluboké historie a ani z obchodního hlediska sebevýhodnější nabídka není jejich stabilitu schopna otřást.
U řady produktů, jako jsou průmyslové komponenty, je proto vhodnější volit variantu spolupráce na třetích trzích, na kterých nejsou japonské firmy svazování historickými vazbami a jsou více ochotny navazovat nová partnerství.