Zdroj: CzechTrade

Japonsku hrozí kolaps v pozemní nákladní dopravě

Chystaná legislativní změna stanovující maximální počet přesčasů řidičů kamionů v Japonsku může způsobit v některých regionech více než 40% výpadek v objemu doručitelného nákladu.

V důsledku akutního nedostatku pracovních sil jsou japonští řidiči nákladních vozidel sužování dlouhými náročnými směnami a z nich plynoucí únava je v řadě případů příčinou různých dopravních neštěstí. Japonská vláda se situaci snaží řešit novelizací zákoníku práce, který by měl od 1. dubna příštího roku výrazně omezit maximální počet přesčasů u pracujících v oblasti nákladní dopravy.

Ilustrační fotografie

Jak však ukázal průzkum institutu Nomura Research, v důsledku tohoto kroku hrozí situace, kdy v průměru 35 % z projektovaného objemu zboží, jež má být do konce dekády přepraveno v rámci silniční nákladní dopravy, nebude kvůli nedostatku řidičů možné doručit.

Nejvíce by změnou měly být zasaženy odlehlejší regiony, jako jsou Tóhoku či ostrov Šikoku, kde se má výpadek týkat 41 % objemu zboží. Ani hustě osídlené regiony Kantó a Kansai nebudou od předpokládaných dopadů ušetřeny. Podle projekcí nebude možné doručit až třetinu nákladů. Problém se navíc s postupujícím stárnutím japonské populace bude do budoucna prohlubovat a k jeho vyřešení nepovede cesta pouze přes vládou navrhované zefektivnění nakládky a vykládky v logistických centrech.

Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Naději na zvrácení nepříznivých prognóz nesou především inovace v automatizované nákladní dopravě, na jejímž vývoji usilovně pracují japonské společnosti, třeba korporace Mitsui chystá spuštění automatizované logistické služby na rok 2026. V krátkodobém horizontu se však Japonsko výpadkům či alespoň zásadním prodlevám v doručovacích dobách nejspíše nevyhne.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí