Propad v prodejích, dočasné přerušení výroby a finanční odškodnění dodavatelů však s největší pravděpodobností pro dceřinou společnost Toyoty likvidační nebudou.
První informace o nesrovnalostech ve výsledcích bezpečnostních testů u značky Daihatsu, jejímž 100% vlastníkem je od roku 2016 Toyota, se objevily již na jaře tohoto roku. Zjištění nezávislé komise z minulé týdne však ukázala, že k falšování výsledků testů nedocházelo v posledních třech dekádách pouze u obložení dveří a měření bočního nárazu, jak se ještě mohlo zdát před několika měsíci.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Dle nových zjištění totiž docházelo během testování i k používání jiných řídicích jednotek airbagů než v sériových modelech a k podvodům u testů opěrek hlav. Problémy se týkají 64 modelů a 3 motorů. Různých menších i větších pochybení je na 170. Skandál se dotýká i Mazdy a Subaru, ve kterých Toyota vlastní podíl. Vývoj některých technologií byl totiž v rámci úspor sdílen napříč společnostmi.
Vedení Toyoty na zjištění komise zareagovalo okamžitým přerušením domácí výroby ve všech závodech Daihatsu, a to na dobu neurčitou. Představitelé Daihatsu navíc přislíbili jednání s jednotlivými dodavateli o kompenzacích za výpadky v objednávkách, a mluví se i o možnosti odškodnění dealerům, kteří nebudou moci automobily prodávat. V závislosti na konečné výši odškodnění se pak dle odborníků mohou ztráty spojené se skandálem vyšplhat až na 700 mil. dolarů, tedy cca stejnou částku jako tvořil čisty zisk společnosti ve fiskálním roce 2022.
Skandál vzhledem k vysoké likviditě společnosti a podpoře od Toyoty existenci samotného Daihatsu s největší pravděpodobností neohrozí. Firmu ale čeká zásadní reorganizace a náročná cesta za znovuzískáním důvěry. Další vyšetřování provádí japonské ministerstvo dopravy.