Kolumbie je jednou ze zemí s největším potenciálem pro maloobchod v Latinské Americe

Nízký index komerční penetrace a trvalý růst střední třídy – hlavní výhody pro retailing v Kolumbii

Americká společnost poskytující komerční služby v oblasti nemovitostí Jones Lang LaSalle (JLL) vypracovala studii o maloobchodním prostředí, v níž se Kolumbie vyznačuje jako jedna z latinskoamerických zemí s největším maloobchodním potenciálem.

Zpráva uvádí, že jedním z hlavních faktorů, které staví zemi do privilegované pozice pro růst tohoto typu obchodu, je nízký index komerční penetrace, který měří počet čtverečných metrů pronajímatelných ploch na 100 obyvatel. V případě Kolumbie je tento poměr 15, což je číslo, které je sice vyšší než u ostatních zemí v regionu, jako je Peru (13), Brazílie (8,9) a Argentina (5,5), ale ve srovnání s dalšími zeměmi Latinské Ameriky, jako je Chile (27,8) nebo Mexiko (21,7), je tento index velmi nízký. Kromě tohoto dokument zdůrazňuje trvalý růst střední třídy, koncentraci obyvatelstva v městských centrech a pokrok v propojitelnosti a logistické efektivitě jako důležité faktory. Nejen pro samotný retail, ale také pro rozvoj například potravinářského průmyslu a nových nákupních center.

Shopping centra v zemi zaznamenala v posledním desetiletí výrazný rozmach, což je odrazem hospodářského růstu Kolumbie a zájmu investorů. V letech 2009 až 2019 bylo otevřeno 109 nových nákupních center a tím se pronajímatelná plocha prakticky zdvojnásobila z původních 3 milionů m2 na 5,8 milionu m2. Pro využití tohoto potenciálu však studie zdůrazňuje důležitost provedení komplexní analýzy každé konkrétní destinace v zemi.

Jako dobrým příkladem této strategie v Kolumbii může posloužit růst řetězce Decathlon. Vzhledem k husté a kompaktní povaze kolumbijských měst musel Decathlon svůj původní formát (> 8000 m2 – “stand alone”) aplikovaný po celém světě, zkomprimovat na prodejny o velikosti 3000 m2 tak, aby se daly aplikovat uvnitř konsolidovaných městských sektorů a obchodních center. Stejně tak se musel obchodní model Decathlonu přizpůsobit místní nabídce nemovitostí. Ačkoliv je 40 % obchodů ve světě ve vlastnictví skupiny Decathlon, v Kolumbii je 100 % jejích prodejen v pronájmu se smlouvami podepsanými s minimální dobou platnosti 15 let.

Dalším faktorem, který studie zdůrazňuje je, že nové projekty jsou propagovány v rámci předprodejních programů a jakmile je dosaženo rovnovážného bodu, začíná fáze výstavby, čímž se snižuje riziko spojené s procesem investic a komercializace jednotlivých ploch. Tento model vlastnictví se v zemi začíná prosazovat, protože oproti tradičnímu modelu nabízí hned několik výhod. Například větší kvalitu nájemců, globální sladění strategií se značkami pro splnění obchodních cílů,apod.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade v Bogotě.
Zdroj: www.larepublica.co

Pravidelné novinky e-mailem