Konec otravného marketingu po telefonu. Firmy potřebují souhlas předem

Firmy, které nabízejí reklamu na své produkty nebo služby, budou moci od ledna 2022 volat jen lidem, kteří s tím předem vysloví souhlas. Poslanci totiž v polovině září definitivně schválili novelu zákona o elektronických komunikacích.

Konec obtěžujících nevyžádaných hovorů, kdy nám nabízejí výhodnější tarify, neodolatelné půjčky, skvělé investice či levnější plyn a elektřinu. To je primárním cílem zmíněné novely.

Ta byla ve Sněmovně schválena v původním znění (bez zásahů Senátu). Senátoři chtěli především zachovat stávající princip opt-out, kdy spotřebitel, jenž nechce přijímat podobné hovory, musí dopředu vyjádřit nesouhlas u svého operátora.

Poslanci ale kolegy přehlasovali, což podle expertů znamená faktický zákaz telemarketingu v České republice. Zákon, který bude platit od začátku roku 2022, totiž u každého majitele telefonu automaticky předpokládá, že nechce být podobnými hovory obtěžován.

Volat se nebude ani firmám a podnikatelům

Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím dopředu dají souhlas u svého mobilního operátora. Bez souhlasu nebude možné kontaktovat s reklamní nabídkou ani obchodní společnosti či jiné právnické osoby.

Dosud mohli zástupci společností bez omezení volat komukoli, pokud u něj „poskytovatel služeb elektronických komunikací“ neměl v registru záznam, že si telemarketing výslovně nepřeje.

Samozřejmě může nastat i opačná situace, kdy bude spotřebitel chtít, aby měl k nevyžádaným nabídkám firem stejný přístup jako dosud. Pak ale bude muset oznámit svému operátorovi, že o tyto telefonáty stojí. Těm, kteří služby či produkty přes telefon nabízejí, se ale zřejmě s účinností novely přestanou tyto aktivity vyplácet a ukončí je.

Proti nevyžádaným reklamám a nabídkám zakročilo například i Nizozemsko

„S novými pravidly vás mohou kontaktovat také firmy, s nimiž už smluvní vztah máte. Vaše banka nebo operátor vám dál budou moci nabízet novou půjčku, kreditní kartu nebo třeba výhodnější tarif,“ připomíná právník Jiří Koukal.

Případné stížnosti na porušení pravidel budou nadále řešit Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

Kultivace podnikatelského prostředí?

„Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost a možnosti trestání případných porušení zákona, čímž dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nastane také určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ řekl médiím člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Lukáš Zelený.

„Zástupcům call center se tato pravidla nelíbí, bojí se totiž o svůj byznys a argumentují i tím, že budou nová pravidla těžko vymahatelná (viz níže),“ doplňuje právník.

Opt-in platí i pro internetové poskytovatele

Stejný princip jako pro marketing po telefonu nastavuje zákon pro provozovatele internetových stránek. Takzvaný opt-in režim (opak dosavadního opt-outu) zavádí pro cookies a další sledovací technologie/soubory.

Na webu už od ledna 2022 nebudou firmy automaticky sbírat informace o návštěvnících, opět od nich nejdříve potřebují získat aktivní souhlas. Provozovatelům webových stránek to komplikuje situaci, protože už nadále nemohou spoléhat na pasivitu uživatelů a budou se je naopak snažit přimět k souhlasu.

Novela také zavádí do českého práva evropský kodex pro telekomunikace, který má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G. Schválený zákon má podle expertů urychlit výstavbu vysokorychlostních sítí (v některých případech), a to o půl roku až rok. Ročně se tak připojí na tyto sítě o tisíce lidí víc.

Je novela legislativní paskvil?

Advokát a odborník na elektronické komunikace Miroslav Uřičař z advokátní kanceláře Legalité řekl serveru iDnes.cz, že je novela legislativním paskvilem, znamenajícím faktický zákaz telemarketingu v ČR.

Například pojem „seznam účastníků“ je podle něj v zákoně definován velmi široce. „Zahrnuje například i seznam náhodně generovaných čísel – v tomto seznamu samozřejmě souhlas fakticky udělit nelze,“ upřesnil pro idnes.cz

Podle Uřičaře používá novela nejednotné a často nedefinované pojmy a její text je obtížně vyložitelný. Může tedy přinášet v budoucnu komplikace pro firmy i spotřebitele.

jap




• Oblasti podnikání: Marketing, média a PR
• Teritorium: Česká republika