Koronavirus a carsharing v Polsku

Stále však zůstávají výzvou opatření, která zajistí, aby se virus i v těchto malých uzavřených prostředcích nešířil dál. I zde záleží na perfektní hygieně zapůjčených automobilů.

Může epidemie koronaviru ovlivnit také carsharing – službu, díky níž si můžete na několik hodin či dní vypůjčit automobil? Podle ředitele ISBnews Pawła Błaszczaka rozhodně ano. V hromadné dopravě, kde se vystřídá denně desítky až stovky lidí, je obtížné zajistit efektivní desinfekci společných prostor od bakterií a virů. Je přesvědčen o tom, že lidé začnou být opatrnější a budou upřednostňovat přesun bezpečnějšími dopravními prostředky. V případě carsharingu je také výhodou, že se u automobilu nemusí starat o běžnou údržbu, mytí, servis a opravy vozu. Navíc ve velkoměstech mohou sdílené automobily pomoci odlehčit už tak přetížené městské hromadné dopravě.

Stále však zůstávají výzvou opatření, která zajistí, aby se virus i v těchto malých uzavřených prostředcích nešířil dál. I zde záleží na perfektní hygieně zapůjčených automobilů. Kupříkladu největší korejský správce carsharingu zvýšil během pandemie frekvenci čištění svých vozů nebo čínský provozovatel této služby zajistil ve vozech jednorázové roušky a rukavice.

Portál autonaminuty.org porovnal carsharing v Polsku a v Německu. Překvapivý je rozdíl v množství poskytovatelů služby. V Německu je asi 226 subjektů, v Polsku osm. Jedním z možných vysvětlení je, že tato služba funguje v Německu již desetiletí a také to, že se tam carsharing využívá také v okrajových oblastech. V Polsku je služba populární především ve velkoměstech. Dále v Německu je k dispozici asi 25 000 aut, v Polsku asi 4000 vozů. Poslední porovnání se týkalo množství registrovaných uživatelů. V Německu je registrováno okolo 2 300 000 osob, v Polsku přibližně 700 000, což vzhledem k velikosti místního trhu se sdílenými automobily není špatný počet. Také stojí za zmínku, že tato služba je v Polsku dostupná v deseti aglomeracích, kdežto v Německu v 700 lokacích.

Závěrem lze říci, že probíhající pandemie může napomoci expanzi carsharingu v Polsku. Rozhodně je zde prostor pro nové poskytovatele, kteří by se zaměřili na méně vytížené lokace. Množství registrovaných uživatelů v Polsku je dobrým ukazatelem toho, že o službu je zájem. I vzhledem k současné situaci bude zajímavé sledovat, jak se tento trh bude nadále v budoucnu vyvíjet.

Vypracovala zahraniční kancelář CzechTrade Polsko, Ivo Šipl.
Zdroj: https://forsal.pl/ https://autonaminuty.org

Pravidelné novinky e-mailem