Největší australská letecká společnost Qantas uzavřela partnerskou dohodu s francouzským výrobcem letadel Airbus. Společně budou investovat do zajištění výroby leteckého paliva z obnovitelných zdrojů SAF (Sustainable Aviation Fuel) v Austrálii. Qantas tak potvrzuje, že docílení 10% podílu paliva z obnovitelných zdrojů do roku 2030 myslí vážně.
Dohoda byla podepsána CEO společnosti Qantas Group Alan Joyce a CEO výrobce Airbus Guillaume Faury 19. června 2022 v Doze před zahájením pravidelného ročního meetingu International Air Transport Association IATA.
Nové partnerství se bude zároveň snažit etablovat nové průmyslové odvětví v Austrálii, které zajistí získávání surovin pro výrobu udržitelných paliv SAF, jako je Canola olej nebo živočišné tuky. Austrálie tyto suroviny nyní zpravidla exportuje do zahraničí. Jedná se tedy o průmysl, který je třeba mít pro docílení nulových emisí do roku 2050 na domácí půdě.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Austrálie tedy i přesto, že suroviny pro výrobu SAF paliv produkuje, tak vzhledem k chybějícímu průmyslovému odvětví na výrobu SAF paliv, je společnost Qantas tyto paliva nucena importovat ze zahraničí.
Qantas v současnosti používá mix s 15% podílem SAF paliv pro lety z Londýna, Los Angeles a ze San Francisca do Austrálie. Celkem se jedná o 20 milionů litrů SAF paliva ročně.
Letecká paliva z obnovitelných zdrojů SAF snižují emise skleníkových plynů přibližně o 80 % oproti palivům na petrolejové bázi. Jsou tak momentálně nejúčinnějším nástrojem, kterým letecké společnosti disponují zejména i proto, že letecké motory není třeba nijak modifikovat.
Globální letecký průmysl se zavázal docílit nulových emisí do roku 2050 a spoléhá tak právě na navýšení podílu SAF paliv ze současných 100 milionů litrů na minimálně 449 bilionů litrů za rok.