Příběh českých letadel Bristell v Austrálii se začal psát v roce 2009, kdy je objevil Brett Anderson – australský nadšenec do létání. Na australském trhu nebylo letadlo srovnatelné kvality a parametrů dostupné, a tak přijel Brett do České republiky, kde si zakoupil svůj první Bristell. Se svým novým letounem byl Brett velice spokojený, a proto se rozhodl nabídnout možnost koupě tohoto unikátního stroje i dalším Australanům a stal se oficiálním distributorem Bristellu pro australský i novozélandský trh. V současnosti je Anderson Aviation distributorem letounů také pro jižní Asii a Pacifik.
Anderson Aviation nyní nově otevírá pobočku na Novém Zélandu, kde se o distribuci Bristellu bude starat Martin Henton a Bill Henwood. Martin chtěl být pilotem již od útlého věku, ale osud jej přivedl na dráhu farmáře. Letadla však zůstala i nadále jeho velkým koníčkem a v roce 1998 si Martin konečně splnil sen a začal létat. Bill se stal v 18 letech leteckým technikem Royal New Zealand Air Force, poté se naučil létat v leteckém klubu Canterbury a v současnosti pilotuje Airbus A320 jedné novozélandské společnosti.
Prvním oficiálním představením Bristellu na Novém Zélandu byl farmářský veletrh New Zealand National Fieldays 2018. Zástupci Anderson Aviation zde v rámci české expozice organizované agenturou CzechTrade představili zbrusu nový letoun Bristell NG 5, který se těšil velkému zájmu nejen laické, ale především odborné veřejnosti. Letečtí nadšenci přicházeli zcela cíleně k českému stánku, mnoho z nich si dohodlo zkušební lety a je pravděpodobné, že vystavený stroj bude mít již brzy nového majitele. Pozornost, které se český letoun těšil, se spolu s entuziasmem členů týmu Anderson Aviation dá považovat za předzvěst úspěchu Bristellu na novozélandském trhu.
Anderson Aviation se dlouhodobě v prodeji českých letadel daří, jen za první polovinu roku 2018 se podařilo prodat 18 letounů. Celkově pak Brett Anderson dovezl do Austrálie již více než 60 letadel, což z něj činí nejúspěšnějšího distributora těchto českých letounů vůbec. Část strojů putovala do leteckých škol, část si zakoupili bývalí piloti a farmáři. Dle Bretta letci na českých letadlech vyzdvihují především jejich konstrukci a velký kokpit, který je oceňován hlavně při dlouhých přeletech napříč Austrálií. Sám pak oceňuje skutečnost, že český výrobce BRM Aero nezůstává na místě a své letouny neustále vylepšuje, posouvá dále. Díky naslouchání zkušenostem a připomínkám letců lze v nových letadlech pozorovat užitečná vylepšení a inovace.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Sydney.
Zdroje:
http://www.andersonaviation.com.au/
http://www.aviationnews.co.nz/news/214/28/Similar-but-new-type/