Litevský přístav Klaipeda oznámil spuštění první litevské lodi poháněné vodíkem a elektřinou, což znamená krok k udržitelným námořním operacím. Loď na vodík je navržena tak, aby shromažďovala a zpracovávala odpad z jiných plavidel. Projekt v hodnotě 12 milionů eur je výsledkem spolupráce mezi správou přístavu, loděnicí West Baltic Shipyard a firmou Baltic Workboats.
Přístav Klaipeda zastává politiku, která vyžaduje, aby se lodě zodpovědně zbavovaly svého odpadu při příjezdu do přístavu a před jeho opuštěním. Plavidlo je navrženo pro sběr a zpracování odpadu včetně dešťové vody, splašků, kalů a odpadů z jiných lodí v přístavu. Bude obsahovat speciální nádrže a moderní systém čištění dešťové vody, který umožní odvádění upravené vody do komunálních odpadních vod. Nádrž má kapacitu pro nakládání až 400 metrů krychlových tekutého odpadu.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Loď měří 42 metrů na délku a 10 metrů na šířku. Je vybavena energetickým systémem sestávajícím z duálních elektromotorů napájených 2000 kWh bateriemi a systémem vodíkových palivových článků. Zařízení je schopno až 36 hodin nepřetržitého provozu bez nutnosti dobíjení. Stavba lodi začala v červnu roku 2024 slavnostním položením kýlu v loděnici West Baltic Shipyard.