Celková investice v první fázi dosáhne 50 milionů eur a vznikne až 300 nových pracovních míst. Očekává se, že první závod na území rižského přístavu začne fungovat v prosinci 2022, poté bude zřízen druhý závod, který bude využívat v současné době oblíbenou technologii LFP (lithium iron phosphate battery).
„Lotyšští podnikatelé jsou součástí automobilového hodnotového řetězce v Evropě. Produkty vyráběné společnostmi jako Bucher Municipal, LEAX Rēzekne, LAS-1 kompānija, LEAX Baltix, Dinex Latvia, EMJ Metāls, SFM Latvia, Metaro, Defense Partnership Latvia a LANOS jsou v mnoha nejlepších vozech světa. Naším cílem je doplnit sortiment těchto produktů a v budoucnosti dosáhnout rovněž montáže vozů v Lotyšsku. Takový projekt posílí pozici Lotyšska v sektoru strojírenství, nabídne nejen nejmodernější technologická řešení a vysoce placená pracovní místa, ale také rozšíří spolupráci s globálními hráči a exportními trhy,“ komentuje ministr hospodářství Jānis Vitenbergs.
Anodox Energy Systems byla založena v roce 2016 jako start-up ve švédském Göteborgu a zpočátku pracovala na vývoji a adaptaci různých produktů energetických systémů pro potřeby automobilového průmyslu. V současné době se elektromobilita rychle rozvíjí, velká poptávka je po vysokokapacitních bateriích, proto společnost plánuje výstavbu velkého výrobního závodu v Lotyšsku, který bude dodržovat všechny principy udržitelnosti.
Český dodavatel uspěl v prestižním CERNu. Co tam firmy Arbyd dodala?
Společnost spolupracuje s mezinárodně uznávanými značkami jako Volvo, NEVS, Jinpeng Auto, Geely, Lotus, Mahindra a Pininfarina. Výzkumné a vývojové centrum společnosti ve Švédsku vyvíjí elektrické baterie pro lehká nákladní vozidla, osobní automobily, námořní a další vozidla.
Anodox Energy Systems si vybrala Lotyšsko jako ideální místo pro výstavbu svých závodů na základě jeho polohy, ekosystému automobilového průmyslu a pobídek nabízených vládou.
„S potěšením oznamujeme, že jsme se rozhodli založit výrobu v Lotyšsku a postavit první závod v Evropě na výrobu elektrických baterií pomocí technologie LFP. Tento projekt je možný díky podpoře lotyšské vlády, LIAA (Lotyšská investiční a rozvojová agentura), Altum (Lotyšská národní rozvojová finanční instituce) a našich zákazníků Jinpeng Group a AKINSI Autom,“ komentuje generální ředitel Anodox Energy Systems Theodore Zannakis.
V první fázi tohoto projektu začne Anodox Energy Systems vyrábět vysoce kvalitní bateriové sady pro elektromobily a lehké nákladní vozy. V druhé fázi bude vyrábět vysoce výkonné bateriové články pomocí technologie LFP. „Současný výzkum ukazuje, že baterie LFP mají delší životnost a nižší výrobní náklady,“ doplňuje generální ředitel Anodox Energy Systems Theodore Zannakis.
„Podle plánů společnosti bude celý výrobní cyklus od surovin až po hotové systémy probíhat v Lotyšsku. Jde o důležitý krok pro rozvoj automobilového průmyslu a potvrzení, že jsme schopni potenciálním investorům nabídnout konkurenční podmínky,“ uvedl ředitel Lotyšské investiční a rozvojové agentury (LIAA) Kaspars Rožkalns.
Anadox Energy Systems zvažovala kromě Lotyšska také Německo, Řecko a Lucembursko jako potenciální místa pro rozvoj své výroby.