Malé firmy neumějí využívat data ze svých webů, přicházejí tak o zákazníky

Z chování návštěvníků mohou podnikatelé vyčíst, že na jejich stránkách nenašli to, co hledali, nebo že se v nich ztrácejí. Pokud firma takové signály dlouhodobě ignoruje, mohou zákazníci přejít ke konkurenci.



Česká firma bez vlastních webových stránek patří v současnosti k naprostým raritám. Přestože i malé firmy a živnostníci internetovou prezentaci již běžně používají, jen málo z nich umí z dat, která návštěvníci na webu zanechají, vyčíst informace pro zlepšení svého on-line byznysu nebo propagace.

Velkou část z nich zachycuje například bezplatná aplikace Google Analytics. Firmy by měly sledovat například takzvanou míru okamžitého opuštění stránek. Ta může naznačit chybu na jejich webu.

„Vysoká míra okamžitých odchodů, takzvaných bounce rate, bude naznačovat několik věcí, mezi které patří mimo jiné nerelevantní vstupní stránky vzhledem k dotazu, špatný design nebo dlouhá dobu načítání stránky. Je vhodné sledovat bounce rate u všech stránek webu a zaměřit se na optimalizaci těch s největší mírou okamžitého opuštění,“ vysvětluje Martin Eckstein, konzultant společnosti LCG New Media.

Další údaj, který stojí za to vyhodnotit, je počet stránek, které jeden návštěvník na firemním webu projde. „Pokud bude toto číslo vysoké, nemusí to být vždy pozitivní. Velký počet stránek za návštěvu může také znamenat, že návštěvníci nejsou schopni najít to, co hledají, a proto musí prokliknout více stránek,“ upozorňuje Martin Eckstein.

Data mohou ukázat na problém

Pokud například malé firmy ignorují vysoká čísla u obou zmíněných ukazatelů, mohou zbytečně přicházet o zákazníky. Ti například nechtějí čekat, až se jim načte příliš pomalý web nebo zdlouhavě vyhledávat na stránkách, které jsou nesrozumitelné. A začnou hledat u konkurence.

Společnost Google nedávno obohatila službu Adwords o nový nástroj, jenž má uživatelům a především inzerentům zjednodušit vytváření přehledů PPC kampaní. Malé firmy a živnostníci mohou využívat také další nástroje, které jsou přizpůsobené tomu, aby byly jednoduché a nevyžadovaly angažování specializovaných expertů nebo agentur. Pro vytváření a správu reklam na webu slouží například aplikace AdWords Express. „Vytváření a správa úspěšných reklam nutně nevyžaduje pokročilé dovednosti a nezabere příliš mnoho času. Pro vlastníky malých a středních firem může být AdWords Express tím pravým řešením, protože nastavení reklamy zabere pouze pár minut,“ vysvětluje Pavel Jaška, analytik Google.

Služba umožňuje nasměrovat zákazníky na webu tam, kam je podnikatelé chtějí dovést. „Systém začne automaticky pracovat na zlepšení kampaně, změří její výkonnost a zobrazí jasné a srozumitelné výsledky. Majitelům malých podniků tak umožní docílit reálných výsledků na základě jejich obchodních cílů – ať už jde o telefonáty od zákazníků, návštěvnost obchodů či akce provedené na stránkách,“ doplňuje Pavel Jaška. Reporty budou přehlednější

Google přitom chystá další vylepšení. Nedávno ukončil betatestování nového nástroje Google Data Studio. „Pomocí tohoto nástroje si budou firmy moci vytvořit interaktivní panely pro marketéry či své vlastníky. Při napojení na systém reklam Google se to dá využít pro zjednodušení reportingu PPC kampaní. Firmy mohou získat všechny podrobné informace, které jsou k dispozici v rozhraní reklam Google, ve formátu a stylu, které si zvolí. Tento nástroj vnímáme jako zásadní nejen pro firmy, ale také pro reklamní agentury poskytující své služby vícero klientům,“ zmiňuje Pavel Jaška.

„Již nyní je jasné, že se jedná o velkého pomocníka, který inzerentům ulehčí práci s vytvářením reportů. Nástroj se integruje přímo do Google Sheets jako bezplatný doplněk a umožňuje inzerentům vytvářet přehledy založené na datech AdWords z jednoho nebo více účtů,“ doplňuje Martin Eckstein z LCG New Media.

Po jeho integraci mohou inzerenti přizpůsobit přehledy výběrem sloupců, které chtějí do reportu zahrnout, což jim umožňuje zobrazovat pouze ty údaje, které jsou pro ně důležité.

Reklama naláká na jiná slova

PPC reklamy, pocházející z anglického pay-per-click (platba za proklik), umožňují firmám zvýšit dosah, který mají díky takzvanému organickému vyhledávání. „Konkrétně u textových reklam ve vyhledávání mohou podniky pracovat s klíčovými slovy, která by jim žádný dosah v organickém vyhledávání nepřinesla. PPC však nabízí nejen textové reklamy ve vyhledávání, ale také reklamy v Nákupech Google pro e-commerce, obsahové reklamy s různými možnostmi cílení, včetně opětovného, a videoreklamy na YouTube,“ konstatuje Pavel Jaška.

Pro malé firmy a živnostníky je příznivé, že investice do PPC jsou velmi flexibilní, neobsahují žádné fixní náklady, a podnikatelé tak mají řadu možností, jak přistoupit k řízení inzerce na základě skutečné finanční výkonnosti kampaní.

Dalibor Dostál

10 nejdůležitějších ukazatelů, které se firmám vyplatí sledovat na Google Analytics

  • 1. Noví vs. vracející se návštěvníci
    Je velmi důležité odlišit nové návštěvníky, kteří na váš web přišli poprvé, od vracejících se. Obě skupiny mají zpravidla rozdílné statistiky jako např. konverzní poměr, bounce rate, průměrná doba na stránce, počet stránek za návštěvu apod.
  • 2. Zdroje návštěvnosti
    V ideálním případě by na web měli přicházet návštěvníci z různých zdrojů. Základními zdroji jsou:
    • přímá návštěvnost (direct)
    • návštěvnost z vyhledávačů (organic)
    • návštěvnost z odkazujících stránek (referral)
    Sledujte statistiky pro jednotlivé zdroje. Máte nízkou přímou návštěvnost? Váš brand pravděpodobně bude málo známý nebo obtížně zapamatovatelný.
  • 3. Interakce za návštěvu
    I když návštěvníci stránek vytvářejí minimum konverzí, je nutné sledovat jejich chování na webu. Sledujte čas strávený na stránce, komentáře či recenze, které napíší a podobně. Jen důsledným mapováním chování návštěvníků získáte dokonalý přehled o jejich potřebách a bude snadnější přimět je ke konverzi.
  • 4. Hodnota jedné návštěvy
    Přestože je obtížné, především u nekomerčních webových prezentací, vyčíslit hodnotu jedné návštěvy webu, je vhodné se o to alespoň pokusit. Zkuste si vyčíslit jakou cenu má pro vás komentář, recenze či sdílení obsahu. Pokud budete mít tyto interakce ohodnocené, můžete svým návštěvníkům nabídnout např. voucher na další nákup v určité hodnotě za přidání recenze.
  • 5. Míra okamžitého opuštění webu
    Vysoká míra okamžitých odchodů, takzvaných bounce rate, bude naznačovat několik věcí, mezi které patří mimo jiné nerelevantní vstupní stránky vzhledem k dotazu, špatný design nebo dlouhá dobu načítání stránky. Je vhodné sledovat bounce rate u všech stránek webu a zaměřit se na optimalizaci těch s největší mírou okamžitého opuštění.
  • 6. Náklady na konverzi
    Jedná se pravděpodobně o jednu z nejdůležitějších metrik. V případě, že máte vysokou cenu za konverzi, nezáleží na tom, zda návštěvy přináší velké množství konverzí a má web vysoký konverzní poměr.
  • 7. Výstupní stránky
    Sledujte, z kterých stránek webu odchází největší počet návštěv, a snažte se je optimalizovat, abyste prodloužili čas, který návštěvník stráví na webu a ideálně ho přiměli ke konverzi.
  • 8. Počet stránek na jednu návštěvu
    Průměrný počet zobrazených stránek připadajících na jednu návštěvu. Pokud bude toto číslo vysoké, nemusí to být vždy pozitivní. Velký počet stránek za návštěvu může také znamenat, že návštěvníci nejsou schopni najít to, co hledají, a proto musí prokliknout více stránek.
  • 9. Průměrná doba trvání návštěvy
    Čím je web relevantnější vzhledem k hledaným informacím, tím více času návštěvník na stránkách stráví. Pokud je počet interakcí na návštěvu nízký a průměrná doba trvání návštěvy vysoká, mohlo by to znamenat, že webová stránka obsahuje příliš mnoho informací a návštěvníkům trvá déle najít potřebné informace.
  • 10. Počet konverzí
    Snažte se měřit maximum věcí. Je vhodné rozdělit konverze na dvě skupiny – hlavní (objednávka, odeslání poptávky) a vedlejší (registrace do newsletteru, stažení souboru).
    Zdroj: LCG New Media

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme