Malé švédské firmy v době koronaviru bojují o přežití

„Maloobchodní prodej spotřebního zboží je ve Švédsku tvrdý boj již roky, a nyní navíc pandemie koronaviru zrychlila pokles poptávky,“ říká majitel malé švédské firmy Jim Osmundsen.

Jim Osmudsen, Američan žijící v Trelleborgu na jihu Švédska, provozuje se svou ženou obchod pro prodej oděvů a obuvi téměř 20 let. Jeho firma primárně prodává jiným malým maloobchodníkům a značkám. Říká, že povaha jeho podnikání znamená, že negativní dopady budou pravděpodobně patrné až později. Existují však již náznaky negativních změn. Některé značky se již rozhodly přerušit prodej a zrušily objednávky, a někteří dodavatelé naopak zrušili dodávky kvůli přerušení výroby, které zasáhlo zpracovatelský průmysl.

„Koronavirus zasáhl maloobchod, zejména oděvy a obuv. Obvykle uzavíráme obchody šest měsíců předem, takže ještě nevidíme účinky krize, ale pokud naši maloobchodníci snižují prodeje, prodáváme jim méně. Vidíme pokles objednávek,“ říká Osmudsen a dodává „Náš obchod je založený na osobním kontaktu. Majitelé obchodů chtějí oblečení vidět a osahat si ho.“ Z toho, co má možnost pozorovat, se propad prodeje oděvů v průměru pohybuje kolem 30 až 35 procent a u obuvi je to téměř 50 procent. A to si mysleli, že maloobchod v podobě kamenných obchodů již své horší časy prožil. „Byla tu konsolidace, menší podniky zkrachovaly, a hodně zboží se přesunulo na internetový prodej. Nyní je to tedy těžší, protože je zde již velká konkurence,“ komentuje Osmudsen.

Jim Osmudsen využil dostupné vládní podpory, včetně snížení plateb sociálního a důchodového zabezpečení a dalších poplatků, což podle něj byl velmi jednoduchý proces. Prodává také Norsku a Dánsku a zdá se mu, že zejména Dánsko má rozsáhlejší programy – možná také proto, že Švédsko nezavřelo obchody. Na jeho podnikání by mohl mít vliv také dopad na mezinárodní cestování, protože obvykle tráví čas na veletrzích a módních kongresech v celé Evropě, kde získává nové zákazníky, a nyní si není jistý, kdy se provoz obnoví a jak bude navštěvován.

„Snažím se vždy spoléhat jen sám na sebe, takže ve skutečnosti nehledám nějakou akutní vládní pomoc. Podpora ale musí být dlouhodobá a zaměřená na budoucnost obchodů, protože možná se naše branže rychle nezotaví.“ Pro Jima znamená změnu filozofie jeho podnikání především přechod od prodeje menším maloobchodníkům k prodeji větším maloobchodníkům nebo značkám, kde jeden velký maloobchodník může nahradit deset nezávislých obchodů.

Těm, kdo chtějí podporovat maloobchod, by Jim radil, aby kupovali místní produkty, pokud můžou. „Svět je globální a je samozřejmě těžké vědět, které obchody jsou místní, ale snažte se nakupovat alespoň u malých nezávislých obchodů, když můžete. Pomůže nám to udržet ve společnosti pestrost,“ uzavírá Jim.

Pokud se týká dovozu maloobchodního zboží do Švédska z České Republiky, určitě je nutné postavit svojí exportní koncepci na unikátnosti zboží, a určitě na mezeře na trhu, pokud se taková objeví. Konkurence je zde veliká a skandinávští spotřebitelé jsou spíš konzervativní a orientovaní na domácí výrobce. 

„Nicméně, ani export zboží z České Republiky není vyloučen. Kvalita a dobrá cena je ale samozřejmým předpokladem,“ říká k tématu Tomáš Rousek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade pro Skandinávii se sídlem ve Stockholmu a dodává: „Naše kancelář je rozhodně připravena pomoci s vyhledáním obchodních kontaktů.“

Připravil kolektiv pracovníků CzechTrade Stockholm.
S využitím zdroje: Catherina Edwardsová, The Local (www.thelocal.se.)

Pravidelné novinky e-mailem