Podle údajů společnosti FourKites byla ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku silniční doprava překračující schengenskou hranici, která zahrnuje většinu EU, zpožděna v 38 % případů. Obchod uvnitř nebo vně schengenského prostoru byl zpožděn pouze v 21 % případů.
Průměrná rychlost tranzitu, čas od vyzvednutí zásilky po její doručení, včetně doby zdržení a přestávek řidičů, vykazovala podobné třecí plochy. Doprava překračující schengenskou hranici dosahovala ve čtvrtém čtvrtletí průměrné rychlosti 3,9 kilometru za hodinu, zatímco u zboží, které hranici nepřekročilo, to bylo 4,9 kilometru za hodinu.
Tyto problémy se bohužel propisují také do problematiky exportu z České republiky do Velké Británie. Zatímco clo a netarifní poplatky nestouply díky obchodní dohodě mezi EU a Velkou Británií, reálné náklady se zvýšily díky nárůstu administrativních nároků a pomalejší a dražší dopravě.
Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Pozitivní zprávou však je, že se drtivá většina exportních společností obchodujících s Británií velmi dobře nové situaci přizpůsobila a zvýšené náklady byla schopna úspěšně promítnout do cen svých produktů. Z pohledu naší kanceláře CzechTrade v Londýně se zásadní změna v zájmu o obchod s Británií nekonala a Spojené království zůstává atraktivním trhem pro české exportéry.