Francie: Nedostatek čipů snížil výrobu společnosti Stellantis ve 3. čtvrtletí o 30 %

Skupina Stellantis, těžce zasažená nedostatkem polovodičů, prodala od července do září 2021 1 131 000 vozů, což je o 27 % méně než ve třetím čtvrtletí roku 2020.

Automobilka ve čtvrtek 28. října oznámila, že její obrat ve třetím čtvrtletí roku 2021 dosáhl 32,6 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o 14 %, zatímco prodeje klesly o 27 % na 1 131 000 vozů. Tyto výsledky odpovídají 30% poklesu výroby způsobenému nedostatkem polovodičů. Z tohoto důvodu skupina vyrobila ve třetím čtvrtletí zhruba o 600 000 vozů méně.

SUKIYASHI / Shutterstock.com

Společnost Stellantis, která byla v posledních měsících nucena uzavřít několik továren, již dříve odhadovala, že bez současné krize by byla schopna v první polovině roku 2021 vyrobit o 700 000 vozidel více. Za celý rok by tak měl být nedostatek výrazně vyšší než původně předpokládaných 1,4 milionu vozidel. To je značný dopad, protože podle údajů analytické společnosti Inonev měla společnost Stellantis v roce 2020 vyrobit 6,4 milionu vozidel. Společnost si však udržela svůj cíl 10% provozní marže a také zaznamenala mírné zlepšení v rámci dodávek čipů.

Téměř rok po fúzi společností Peugeot-Citroën a Fiat-Chrysler probíhá reorganizace této vedoucí francouzské skupiny. Svůj strategický plán má skupina oznámit koncem roku 2021 nebo začátkem roku 2022, ale již nyní představila několik investic. Stellantis plánuje odpovídající modernizaci svých továren a nedávno uvedla, že chce společně se společnostmi LG a Samsung postavit dvě giga továrny na baterie v Severní Americe.

Výsledky společnosti Stellantis jsou dalším důkazem dopadu nedostatku polovodičů na výrobce automobilů. Renault očekává, že za celý rok ztratí okolo 500 000 vyrobených vozů, což by představovalo snížení ročního objemu o 17 %. Volkswagen snížil své cíle poté, co jeho čtvrtletní provozní zisk klesl meziročně o 12 % a tržby o 24 %. Ve třetím čtvrtletí oznámila wolfsburská skupina ztrátu výroby ve výši 600 000 vozů oproti objemům dosaženým v roce 2020.

V USA jsou nedostatkem čipů silně zasaženy také společnosti Ford a GM. Jejich tržby výrazně klesly. Obě skupiny odhadují, že potíže s dodávkami budou přetrvávat nejméně do druhého čtvrtletí roku 2022. Podle studie společnosti Boston Consulting Group by za rok 2021 mohl celý automobilový vykázat ztrátu až 9 milionů vozidel.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Francie.
Zdroj: Usine Nouvelle




• Témata: Ekonomika ve světě
• Teritorium: Evropa | Francie | Zahraničí