Nejen poražení: rakouské firmy vzdorují koroně

Výjimečné situace, jako je korona, po sobě nenechají kámen na kameni. To platí jak pro národní ekonomiky, tak i pro jednotlivé společnosti. Jak rozsáhlé budou škody, závisí na mnoha faktorech. Mluvit o kolapsu je však předčasné.

Mezi výrazně poznamenané patří především cestovní ruch, gastronomie, automobilový průmysl a řada kamenných obchodů. „Omezení v obchodě a v sektoru služeb výrazně utlumily výkon domácí ekonomiky,“ analyzuje výzkumný pracovník Rakouského institutu pro ekonomický výzkum (WIFO) Christian Glocker. Obchod, údržba a opravy motorových vozidel, doprava, ubytování a gastronomie stály ve druhém čtvrtletí za téměř polovinou poklesu HDP, který činil 10,7 %.

Ovšem ne všechny společnosti během pandemie strádají. Nemocnice či elektrárny se nikdy nezavřely, někteří producenti potravin zavedli dokonce dodatečné směny. Zatímco firmy ve velkém přesouvaly zaměstnance na home office, velké výrobní závody posilovaly digitalizaci a automatizaci. Nejen mezinárodní softwaroví giganti jako Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet a Facebook rozšířili během pandemie svůj vliv i zisky.

Mezi ty, kterým korona přinesla úspěch patří i vedoucí poskytovatel IT služeb S&T, uvedl Hannes Niederhauser, vedoucí společnosti. Firma sídlí v Linci a provozuje datová centra, udržuje IT produkty a nabízí videokonferenční a e-learningová řešení. Tržby a zisky jí prudce vzrostly, vyhlídky na tento rok, další a následující rok jsou pozitivní. 

O obchody mnohem většího rozměru jde u Big Data. Tady korona pomohla na scénu velkým rybám. Rakouskou vládu zaujala svými softwarovými nástroji pro boj s koronou americká společnost Palantir. Prosadila se také aplikace Červeného kříže („Stopp Corona“ -App), na které se podílel poradenský gigant Accenture.

Spíše při zemi se drží výrobce kol KTM. Díky rozmachu e-kol nabral o 15 % více zaměstnanců a nyní vyrábí 1000 kol denně místo původních 800. Vídeňský outdoorový specialista Bergsport Schwanda, si chválí, že outdoorový boom pokračuje. Ztráty z karantény sice bude těžké dohnat, ale momentálně se obchodům daří dobře. Turistické boty a spacáky jsou žádané a kupují se. To se odráží v tržbách, které jsou nyní o 10 až 15 % vyšší.

I velká průmyslová odvětví mají své vítěze i poražené. Zatímco si krize v módní branži vyžádala již mnoho obětí, hobby markety a prodejci sportovních potřeb z ní vycházejí posilněni. Na straně vítězů stojí i velké potravinářské giganty. Odhaduje se, že tržby Spar a Rewe se zvýšily v hodnotách stovek milionů. Expert na maloobchod z Johannes Kepler University v Linci, Christoph Teller podotýká: „Došlo i ke zvýšení nákladů, které postihlo téměř všechny prodejce – pracovní doba, dezinfekční prostředky, zařízení z plexiskla.“ 

Werner Gassner s manželkou Gerdou chtěli původně odejít do důchodu. Sedmdesátiletý ředitel Gassner Elastics ve Weitenu ve Waldviertel již nějakou dobu hledá svého nástupce. Z odchodu však zatím nebude nic. Podnikovou dovolenou zrušili, je moc práce. Gassner Elastics vyrábí širokou škálu produktů, včetně gumiček a je jedním z mála dodavatelů pruženek pro roušky.

Podle Gassnera poptávka narostla po vypuknutí korony a nepolevuje. „Najali jsme nové zaměstnance, zakoupili stroje a zavedli další směny. Na jedné straně bychom měli být šťastní, továrny okolo se uzavírají,“ říká Gassner a doplňuje: „Na druhou stranu, je to obrovské pracovní vytížení.“ Firma dodává do celé EU a výroba je dvojnásobná oproti dříve. S tím však vzrostly i výnosy. 

Těstoviny se letos proměnily ve zlato. Lidé je nakládali do nákupních vozíků v takovém množství, že regály zůstávaly prázdné. Domácí výrobci jako Recheis a Wolf jen tak tak drželi krok s poptávkou. „Nyní se situace uklidnila,“ říká burgenlandský výrobce Joachim Wolf. V Güssingu zavedl další směny, vyráběli o víkendu a zdvojnásobili kapacity. „Teprve až se za dva nebo tři měsíce vrátí normální každodenní život, tak si odpočineme,“ říkal podnikatel v březnu.

Nyní jsou tržby stále vyšší než v předchozím roce. „Možná že se o nás dozvěděli noví spotřebitelé, možná, že lidé jedí více těstovin,“ není si jistý Wolf. I když jsou marže nyní vyšší, velkou část z nich pohltily dodatečné náklady na přesčasy zaměstnanců. Ale to pro Wolfa není to nejdůležitější: „Jsem hrdý, že jsme to zvládli.“.

Rainer Deisenhammer byl připraven na to nejhorší. V dubnu byl majitel GW Cosmetics pevně přesvědčen, že uzavření provozu kadeřnických a kosmetických salónů povede k propadu. Jeho společnost v Leopoldsdorfu vyrábí mimo jiné barvu na řasy a obočí (Refecto-Cil, Beauty Lash, atd.). Jeho cílovou skupinou jsou profesionální kadeřníci a vizážisté. Ovšem Deisenhammer se mýlil.

Přišla krize a s ní nové objednávky – od maloobchodníků i ze zahraničí. „Byli jsme zaskočeni množstvím objednávek,“ říká 72letý majitel. Poptávka prudce vzrostla a zcela vynahradila ztrátu ze sektoru profesionálů. „Místo na kurzarbeit jsme v dubnu přešli na dvousměnný provoz.“ Zaměstnance Deisenhammer hledá stále. Tržby jsou v současné době o 28 procent vyšší než v loňském roce. S čím nepočítal? Ženy se chtěly líčit i přesto, že salony zůstaly zavřené. „Kosmetické salony sice nyní znovu otevřely, ale poptávka po domácích produktech neklesá,“ říká Deisenhammer.

Zdroj: www.derstandard.at 
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade ve Vídni.




• Témata: Koronavirus svět
• Oblasti podnikání: Maloobchod
• Teritorium: Rakousko