Nissan vnímá pobrexitovou obchodní dohodu jako příležitost pro rozšíření výroby v Sunderlandu

Brexit není pro automobilový průmysl katastrofou, jak mnozí předpokládali. Plány největšího automobilového hráče na britském trhu jsou toho důkazem.

Pro britský automobilový průmysl byl pandemický rok 2020 bezesporu rokem velmi turbulentním. Hrozbou byl nejen klesající odbyt na klíčových trzích a špatná dostupnost dílů, ale i konstantní nejistota ohledně podoby obchodních vztahů s Evropou po Brexitu. Nový rok však začal vesměs pozitivně a automobilky operující ve Spojeném království mají mírný důvod k optimismu. No-deal Brexit se nekoná a obchodní dohoda byla uzavřena.

Největším strašákem byla pro automobilový průmysl představa Brexitu bez dohody a drastické zavedení cel na díly a kompletní automobily. Tento scénář je navzdory velmi napínavému finále v posledních týdnech loňského roku zažehnaný a obchod v obou směrech dále funguje na bezcelní bázi. Jednou z automobilek, která byla ke své pobrexitové budoucnosti v Británii velmi skeptická je Nissan. Vedení Nissanu však vnímá současnou situaci velmi pozitivně a věří, že stávající obchodní podmínky přinášejí automobilce velkou výhodu na domácím britském trhu oproti automobilkám, které své modely do země importují.

Nissan je významným hráčem v zemi a jeho výroba v Sunderlandu je zároveň největší britskou automobilovou produkční linkou. Nyní však operuje pouze s polovinou celkové kapacity, a právě to je důvodem k úvahám o expanzi a výrobě nového modelu na britské půdě. Představitelé Nissanu zatím neuvedli konkrétnější informace, ale podle dostupných zdrojů by se v Sunderlandu mohly nově vyrábět vozy SUV X-Trail nebo nový elektrický model Ariya. Co už je však nyní potvrzeno je fakt, že Nissan do Británie přesune větší proporci výroby vlastních baterií.

Pobrexitová dohoda má na tomto kroku přímou zásluhu, protože díky výrobě baterií v Sunderlandu se bude moci Nissan vyhnout placení importních tarifů v rámci Evropské Unie pro svůj úspěšný elektromobil Nissan Leaf. Nová obchodní dohoda umožňuje britským automobilkám vyhnout se tarifům při prodeji do EU, pokud dostatečné množství dílů pochází z britského či EU trhu. Přesun výroby by měl proběhnout již v následujících měsících.

Londýnská kancelář CzechTrade má v automobilovém průmyslu bohaté zkušenosti a za sebou mnoho úspěšných exportních případů. Pro asistenci s vaším exportem do Británie nás neváhejte kontaktovat na london@czechtrade.cz.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Velká Británie.
Zdroj: Financial Times




• Témata: Brexit | Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí