Pandemie snížila v roce 2020 aktivitu francouzského leteckého průmyslu o 30 %

Obrat v civilním francouzském leteckém průmyslu se za rok 2020 propadl o 30 %. Naopak jen velmi mírný propad vykázala výroba vojenské letecké techniky.

Propad zaznamenaly téměř všechny ekonomické ukazatele, přičemž oživení odvětví se neočekává dříve než v roce 2023. Obrat leteckého průmyslu se ve Francii v roce 2020 snížil o 30 %, navíc objednávky v tomto odvětví za rok 2020 poklesly dokonce o 50 %. Počet zaměstnanců se snížil o 8000. Poklesly i tržby sektoru, konkrétně o 28 % na 50,9 miliardy EUR. Export, který představuje dvě třetiny finanční aktivity francouzského leteckého průmyslu, poklesl o 30 procent.

Objednávky jsou na tom ještě hůře – snížily se na polovinu, což činí něco přes 28 miliard EUR.

Propouštění ve francouzském leteckém průmyslu přišlo jako blesk z čistého nebe, neboť do té doby naopak počet zaměstnanců v tomto odvětví každoročně rostl. Nyní zde hraje velkou roli francouzská obdoba Kurzabeitu: odhaduje se, že na začátku roku bylo v ohrožení na 60 000 pracovních míst. A to krize ještě zdaleka není za námi.

Některé společnosti vešly do krize s menším finančním polštářem, a tak patrně nebudou schopné tuto bouři na trhu s letadly přežít. Mezi nejvíce zasažené patří zejména malé a střední podniky, které vykázaly ztrátu 12 % zaměstnanců. Naproti tomu středně velké společnosti propustily 7 % pracovníků, velká konsorcia (Airbus, Safran, Thalès a Dassault Aviation) vykázala snížení počtu zaměstnanců o 2,7 procenta.

Přestože civilní část leteckého průmyslu snížila svoji aktivitu o 36 %, výroba vojenské letecké techniky na tom byla o něco lépe. Vládní nákupy prostřednictvím zákona o vojenském plánování (la loi de programmation militaire, LPM) a export letecké techniky, které zahrnovaly zejména vrtulníky a stíhací letoun Dassault Rafale, umožnily zmírnit značné dopady na letecký průmysl. Prodeje letadel a příslušenství byly téměř stabilní. Poklesly totiž pouze o 3 % na 16,5 miliardy EUR.

Jak bude vypadat obnova na čísla před krizí covidu-19? I přes pokroky ve vakcinaci obyvatelstva a obnovu francouzského leteckého provozu (zejména do Čínské lidové republiky a USA), bude návrat do normálu spíše pozvolný. Navrácení k předkrizovým číslům se odhaduje nejdříve na rok 2023, a to zejména v segmentu středně dlouhých tras.

Zdroj: usine nouvelle
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Francie.




• Témata: Koronavirus svět
• Oblasti podnikání: Letecký průmysl
• Teritorium: Evropa | Francie | Zahraničí