V současnosti tedy politici vyvíjí největší tlak na vybudování vysokorychlostní sítě. Prezident Cyril Ramaphosa o svém snu chytrých měst s technologiemi čtvrté průmyslové revoluce hovoří již od roku 2019. Současná vláda plánuje urychlit investice do železničního sektoru a rozvíjet tuto myšlenku. Součástí plánu je i uvedení nových linek pro dojíždějící cestující z míst, kde je doprava problematická.
Ministerstvo dopravy musí nejdříve určit strategické cíle, konkrétněji: která města se spojí a jaký to na ně bude mít dopad; velikost populace v tranzitních uzlech; vzdálenost, spojení a hrozba přetížení spojení; prognóza počtu cestujících a finanční proveditelnost. Hlavními cíli pak jsou ekonomická udržitelnost, maximalizování konektivity mezi městskými a regionálními oblastmi, stejně tak jako s letišti, snížení počtu motorových vozidel v městských oblastech, redukce znečištění ovzduší.
Vláda by také ráda přilákala soukromé investory, aby spolufinancovali služby cestujícím a podíleli se na provozu. V současnosti soukromou železniční dopravu využívá méně než 1,1 % pracující populace ke každodenním cestám do práce. S modernějším železničním koridorem by se mohlo ulevit přetíženým silnicím a také by se zrychlila přeprava nákladů mezi provinciemi, přístavy, letišti či sklady obzvlášť u velkých vzdáleností.