S květnovou mírou inflace 9,0 procenta je Rakousko daleko před Německem s 6,1 procenta a Švýcarskem se 2,2 procenty. Pocitová inflace byla v Rakousku ve druhém čtvrtletí dokonce 19,5 procenta. Jak ukazuje analýza úvěrových pojistitelů Acredia a Allianz Trade, důvody rozdílu jsou různé.
„Jedním z důvodů rozdílu jsou různé nákupní košíky,“ řekla Gudrun Meierschitz, generální ředitelka společnosti Acredia. „Rakousko má velmi silný turistický sektor, kde investice do vyšší kvality vedly v poslední době k prudkému nárůstu cen. Neboť turistický sektor má v Rakousku téměř třikrát větší váhu v nákupním košíku než v Německu, vede to k vyšší míře inflace.“
Dopad ale měla i vládní podpůrná opatření, v Německu například sleva na pohonné hmoty. V Rakousku naopak po skončení platnosti snížené DPH pro pohostinství ceny prudce vzrostly. Nízká míra inflace ve Švýcarsku je naopak podle výzkumu způsobena silným švýcarským frankem. Vzhledem k vyšším příjmům se liší také spotřebitelské chování.
ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě
Pocitová inflace ovlivňuje nákupní chování. Jedním z bodů studie je pocitová inflace: „Spotřebitelé například věnují větší pozornost změnám cen u produktů, které nakupují často, třeba potravin, nápojů nebo pohonných hmot,“ říká Meierschitz.
„Když tyto ceny stoupnou nad průměr, vnímají lidé inflaci jako mnohem vyšší,“ uvedl generální ředitel společnosti Acredia. Pocitovou inflaci však ovlivňují i psychologické aspekty, demografické a regionální rozdíly a individuální spotřebitelské chování.
Pocitová inflace 19,5 procenta ve druhém čtvrtletí je v Rakousku dvakrát vyšší než ta skutečná. Velkou roli však hraje rozdíl mezi oběma ukazateli, neboť pocitová inflace ovlivňuje jednání spotřebitelů a mění jejich nákupní chování.