Zahraniční značky čelí rostoucí konkurenci čínských firem, ale mohou využít zákaznickou základnu v prémiovém a základním segmentu.
Do roku 2025 se očekává, že čínský trh s outdoorovými sportovními výrobky dosáhne 241 miliard juanů a trh s kempováním v Číně dosáhne 1,44 bilionu juanů (202,04 miliardy dolarů). Celkový průmysl outdoorových sportů by měl přesáhnout 3 biliony juanů.
Rostoucí zájem o outdoorové aktivity v Číně podporují převážně mladí lidé. Podle údajů čínského webu o cestování Mafengwo vedou v trendu outdoorových sportů mileniálové a generace Z, kteří budou v roce 2022 tvořit 85,6 % nadšenců pro outdoorové sporty.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Například lidé narození v 80. letech více inklinují k rybaření a frisbee, zatímco lidé narození v 90. letech se přiklánějí k surfování a šnorchlování. Lidé narození po roce 1995 tíhnou ke kempování a lidé narození po roce 2000 dávají přednost skateboardingu. Outdoorové sportovní akce jsou oblíbené zejména ve městech první kategorie a v nově vznikajících městech první kategorie. Výrazný nárůst je patrný i ve městech druhého, třetího a čtvrtého řádu, na které připadá 35 % všech milovníků outdoorových sportů.
Údaje společnosti Ctrip ukazují, že zapojení žen do aktivit, jako jsou kempování a turistika, dosáhlo v roce 2021 dokonce 51 %. Ženy se zajímají nejen o funkčnost outdoorových výrobků, ale upřednostňují také stylový vzhled a pohodlí. Outdoorové značky mohou aktivně využívat ženský trh a uspokojovat jejich spotřební potřeby a usilovat o vyváženější poměr pohlaví mezi svými cílovými spotřebiteli.
Některé mezinárodní sportovní značky jsou uznávány pro svou kvalitu a vliv na životní styl, čímž rozšiřují svůj trh i mimo tradiční sportovní produkty. Tyto značky upřednostňují funkčnost, přičemž kladou velký důraz na vlastnosti, jako je nepromokavost, lehké provedení a rychleschnoucí schopnosti, aby zajistily zákazníkům pohodlí při náročných aktivitách. Jejich designy jsou navíc úchvatné, což jim dodává další vrstvu přitažlivosti a odlišuje je jak z hlediska kvality, tak i složitých detailů. Tato kombinace stylu a funkčnosti vedla ke zvýšení investic do vysoce výkonného vybavení díky jeho kvalitě a širokému záběru.
V marketingu jsou zásadní sociální sítě
Vzhledem k tomu, že v odvětví outdoorových sportů se objevují mladší spotřebitelé, je v Číně zásadní využití sociálních médií a mobilního marketingu, což vyžaduje silnou přítomnost na platformách, jako jsou WeChat, Weibo a Douyin, a také na platformách elektronického obchodu, jako jsou Tmall, JD.com a Taobao.
Partnerství se sportovními influencery, sponzorování akcí a spolupráce s místními sportovci nebo týmy může dále zvýšit viditelnost a důvěryhodnost značky ve sportovní komunitě. Podpory celebrit mohou mít vliv na utváření spotřebitelských preferencí za předpokladu, že celebrity mají skutečný zájem o outdoorové sporty, aby si udržely důvěryhodnost. Mezinárodní značky se dobře hodí pro prémiový segment trhu, ale musí investovat do udržení souladu výrobku s trhem, autenticity a relevance ve vyvíjejícím se čínském spotřebitelském prostředí.
Outdoor je v Číně v prvopočátku
Čínský průmysl outdoorových sportů je v současné době v počáteční fázi, která se vyznačuje nízkou celkovou mírou účasti a převahou základních produktů. Mezi problémy, které brání jeho rozvoji, patří omezený přístup k přírodním oblastem pro outdoorové aktivity, nedostatek profesionálních sportovců, nedostatečné vybavení, nedostatek rozmanitých produktů a nedostatečné povědomí o značce. Navíc specializované dovednosti potřebné pro mnoho outdoorových sportů a jejich relativně vysoké náklady mohou omezovat dostupnost pro širší trh.
V době po covidu navíc toto odvětví čelí dvojímu problému, a to udržet si stávající nadšence pro outdoorové sporty a zároveň se vypořádat s potenciálním opuštěním těchto aktivit ostatními. Klíčem k trvalému růstu odvětví je udržení loajality zákazníků a rozšíření základny dlouhodobých spotřebitelů.
Mezinárodní značky navíc musí mít na paměti konkurenci ze strany čínských protějšků, kteří využívají trend guochao (China chic). V posledních letech oživení národní hrdosti mezi mladšími spotřebiteli přimělo domácí společnosti nabízet cenově výhodnější alternativy k zahraničním výrobkům. Vážené čínské značky, jako jsou Anta a Li-Ning, úspěšně využily trendu guochao a dále upevnily své pozice na trhu.