Polským obchodním centrům chybí zákazníci
V souvislosti s nižšími tržbami vznikají obchodům problémy s placením pronájmů a splátek.
První vlna pandemie je za námi, co však bude dál, to nevíme. Avšak už teď obchody i obchodní centra vnímají změnu v chování zákazníků a musí začít jednat. Lidé se obávají nákazy, využívají více nakupování online a proto příliš nevyhledávají nákupy v obchodních centrech.
Podle indexu Footfall se pohybovala návštěvnost obchodů v nákupních centrech v průměru okolo 70–80 % oproti stejnému období minulého roku. Což je méně než např. v Rakousku, Francii, Německu nebo ČR. Horší návštěvnost zaznamenává v rámci Evropy pouze Velká Británie.
V souvislosti s nižšími tržbami vznikají obchodům problémy s placením pronájmů a splátek. Mnohé firmy jako Sephora, Deichmann či Wittchen v Galerii Północna ve Varšavě na protest uzavřelo své obchody. Nesouhlasí s příliš vysokými částkami za pronájem. Právě v hlavním městě jsou nejdražší činže vůbec, pohybují se okolo 120–130 EUR/m2/měsíc. V jiných velkých městech se platí nájemné okolo 40–50 EUR/m2/měsíc.
Majitelé nákupních center, např. jihoafrická společnost EPP vlastnící 25 obchodních center v Polsku se však snaží s obchody vyjednávat. Nabízí jim slevy na nájemném či jinou finanční pomoc. Dřívější ukončení smluv z důvodu koronavirové krize však nepřipouští, z právního hlediska na toto firmy nemají nárok.
Vypracovala zahraniční kancelář CzechTrade Polsko, Ivo Šipl
Zdroj: https://businessinsider.com.pl/