Poradna: Jak získat do své firmy mladé zaměstnance?

Čím bych mohl přitáhnout do své firmy mladé lidi? Mobil, stravenky nebo příspěvek na pojištění už na ně nějak nezabírají…?
Ladislav P., Praha?



Přitáhnout mladé talentované lidi do firmy a následně si je udržet je dnes mnohem těžší než před deseti lety. Klasické benefity už nikoho neohromí. Generace Y, známá také jako mileniálové, si zakládá zejména na partnerském prostředí s důrazem na individualitu a tvůrčí podněty.

Pro dnešní dvacátníky a třicátníky znamená zaměstnání především možnost realizace. Firma pro ně není nezpochybnitelnou dominantní autoritou, nýbrž partnerem, s nímž je třeba hledat kompromisy vedoucí k oboustranné spokojenosti. Jednou z nutných podmínek pro partnerský vztah je osobní zájem a péče o zaměstnance. Není proto žádným překvapením, že mileniálové tíhnou ke společnostem, jež kladou důraz na příjemné pracovní prostředí.

Osm hodin u pracovního stolu je dnes představa pro mnohé nemyslitelná, i kdyby byl tento stůl obdařen luxusní ergonomickou židlí a nejnovější výpočetní technikou. Mladí lidé se chtějí neustále rozvíjet a vyžadují prostředí, které bude přát jak soustředěné individuální práci, tak společenským kontaktům, vzájemné komunikaci a relaxaci. Zároveň by mělo působit svěže a „cool“.

Bohužel se řada firem domnívá, že cestou k moderní kanceláři jsou výrazné barvy a výstřední dekorace. To je však jen jedna složka komplexního řešení. Klíčem k úspěchu je zejména pochopení fungování firmy a jejích vnitřních procesů. Jen tak je možné vytvořit skutečně funkční pracoviště podporující kreativitu a výkonnost zaměstnanců. A to je nelehký úkol i pro odborníky.

Příslušníci generace Y si uvědomují, že v práci tráví většinu svého času. Směřují k tomu, aby je tento čas i obohacoval, a teď není řeč jen o výši výplaty. Pracovní prostředí proto musí být pestré a probouzet v zaměstnancích pocit, že během vykonávání pracovních povinností stále žijí svůj život. Kromě ergonomického vybavení, denního světla a oddělení rušných a klidových zón to obnáší i možnost odreagování a vytržení ze stereotypu. Tuto potřebu může saturovat kavárna, tělocvična, venkovní terasa nebo třeba společenská místnost se stolním fotbálkem.

Přestože pracovní trh právě teď mladými a schopnými lidmi nepřetéká, z pochopení jejich potřeb a priorit může firma učinit významnou konkurenční výhodu. Přiblížení pracovního prostředí pestrosti skutečného života je rozhodně krok správným směrem.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Zdeněk Brisuda, ředitel české pobočky Wiesner-Hager.