Zdroj: CzechTrade

Postavení výrobců sportovního oblečení na čínském trhu

Způsob, jakým čínští spotřebitelé přemýšlejí o zahraničních značkách, se postupem času změnil. Tradiční síla zahraničních gigantů je testována, jak ukazuje poslední prodejní číslo u výrobců sportovního oblečení Nike a Adidas.

Adidas v posledním fiskálním čtvrtletí ohlásil 35% pokles tržeb na čínském trhu. Nike zaznamenala pokles o 19 %, protože mladí nakupující se nedívali přívětivě na jejich vnímanou lhostejnost vůči největšímu spotřebitelskému trhu na světě.

Ilustrační fotografie

Generální ředitel společnosti Adidas Kasper Rorsted přiznal, že společnost udělala v Číně chybu a měla by lépe porozumět místním spotřebitelům.

Obě značky sportovního oblečení se loni postavily proti bavlně ze Sin-ťiangu poté, co se obvinění z nucené práce v regionu ukázalo jako neopodstatněné. „Když slyšíme, že zahraniční značky bojkotují bavlnu Sin-ťiang, cítíme se velmi nepříjemně a myslíme si, že tyto zahraniční značky zneužívají situace,“ řekl CGTN 24letý nakupující Dao Bochen. Berou čínský trh jako samozřejmost a chtějí se proplést kontroverzemi, ale lidé si tyto věci pamatují, dodal Dao.

Jak vypadá mistrovská židle? Přečtěte si o nábytkářské značce Master and Master

Rorsted také minulý týden oznámil, že odstupuje z Adidas po problémech právě na čínském trhu. Zároveň se tlak zhoršil nárůstem zásob, nedostatkem nových produktů a problémy v dodavatelském řetězci.

Čínská Anta Sports obsadila loni 16,2% podíl na čínském trhu a poprvé překonala 14,8% podílu značky Adidas. Podíl Nike na trhu klesl na 25,2 % a na čtvrtém místě Li Ning svůj podíl navýšil na 8,2 %.

Trend pokračoval i letos. Tržby Anta v první polovině roku dosáhly rekordní výše 25,9 miliardy jüanů (3,75 miliardy dolarů) a překonaly dva z posledních fiskálních čtvrtletí Nike China ve výši 3,72 miliardy dolarů. Třetí a čtvrté fiskální čtvrtletí Nike China trvalo od prosince 2021 do konce května 2022.

Zdá se, že preference spotřebitelů pro mezinárodní značky mizí. „China chic zároveň dodává domácím značkám další vrstvu jedinečnosti,“ řekl Wang Sirius, generální ředitel Kantar Marketplace China.

China chic odkazuje na návrhy, které demonstrují čínskou kulturu, která obvykle mísí tradici s moderností. „Starý nákupní koncept zahrnoval trochu cizího uctívání, nebo alespoň to, že cizí věci představovaly sociální status. Když si lidé uvědomí, že v kvalitě není velký rozdíl, začnou si vybírat čínské značky,“ komentuje další čínský spotřebitel. 

„Mnoho domácích značek dokáže rychle odhalit vznikající trendy a hrát v nich roli, zatímco zahraniční značky mají problém je dohnat. Stále více přizpůsobují manažerské týmy tak, aby usnadňovaly rychlá rozhodnutí při uspokojování potřeb spotřebitelů, ale měly by celý proces urychlit,“ dodává Wang.

Ilustrační fotografie

Wang však řekl, že špatný výkon některých značek není mezi zahraničními společnostmi v Číně trendem, i když to tak může vypadat. „V našem nejnovějším sledovači čínských spotřebitelů zvýšilo 17 ze 43 zahraničních značek svůj tržní podíl v Číně za poslední rok v kategorii rychloobrátkového zboží,“ řekl.

„Žádný z našich zahraničních klientů neprojevil sebemenší pokušení opustit čínský trh,“ poznamenal Wang a dodal, že Čína si zachovala masivní velikost trhu, kompletní dodavatelský řetězec a adekvátně dynamickou inovační sílu.

Jako ztělesnění globalizace se za více než 40 let vstupu zahraničních společností do Číny vztah mezi Čínou a těmito mezinárodními giganty vyvinul od pouhého nákupu a prodeje ke složitější integraci zahrnující celý průmyslový řetězec.

Nike i Adidas vyrábějí své produkty v Číně. Oba sportovní giganti považují Čínu za trh pro dlouhodobý růst a jsou odhodláni k dalším investicím. Zahraniční společnosti se budou muset v budoucnu stále více integrovat do čínského trhu. Mezitím možná budou muset hledat nové způsoby, jak oživit své kouzlo mezi mladými čínskými spotřebiteli.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Čína (Šanghaj)
Zdroj: CGTN

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí