Navzdory oživení v druhé polovině roku 2022 zasáhl výrobní linky přetrvávající nedostatek dílů. Mezitím poptávka po elektromobilech rostla a tvořila téměř pětinu prodejů nových vozů. „Nabíjecí infrastruktura však není budována dostatečně rychle, aby poptávku zvládla,“ varovala Společnost výrobců a prodejců automobilů (SMMT).
Za celý rok 2022 bylo ve Spojeném království registrováno 1,61 milionu nových automobilů. To byla nejnižší úroveň od roku 1992. Trh nadále pociťoval dopad pandemie covidu-19. Prodeje byly dokonce nižší než v roce 2021, tedy v období ovlivněném lockdowny, a zhruba o 25 % nižší než v roce 2019, posledním před vypuknutím pandemie.
Ačkoli poptávka po nových vozidlech zůstala vysoká, výrobci měli problémy s obstaráním potřebných dílů. Obzvláště vážné problémy byly se získáváním polovodičů, které se používají v široké škále elektronických systémů, od infotainmentu ve voze až po řízení motoru.
Refork je Vizionářem roku 2022. Jak začal příběh startupu, který vyvinul alternativu za plasty?
„Stále se jedná o dlouhodobý efekt pandemie covidu-19,“ řekl Mike Hawes, výkonný ředitel SMMT. Podle něj je klíčovým problémem globální narušení dodavatelských řetězců. Poptávka stále existuje, ale zásadní problémem jsou pomalé dodávky, kdy v některých případech musí zákazníci čekat na svůj nový vůz déle než půl roku. Situace se však výrazně zlepšila ve druhé polovině roku, kdy registrace rostly pět měsíců v řadě.
Trend má pokračovat i v letošním roce, a to i přes obavy z recese. SMMT předpokládá, že v roce 2023 se prodá zhruba 1,8 milionu vozů.
Naproti tomu pokračoval růst prodeje elektromobilů. Jejich počet vzrostl ze 190 700 na 267 000 a jejich podíl na trhu se zvýšil z 11,6 na 16,6 %. V prosinci se podíl zvýšil na necelých 33 %, což však odráží načasování dodávek ze zámoří od společnosti Tesla. Nejvíce elektrických vozů (66 %) putovalo do firem jako služební automobily. Přestože prodeje elektromobilů rychle stoupají, SMMT má obavy jak z vládní politiky, tak z rozvoje nabíjecí infrastruktury.
Už v roce 2024 má vstoupit v platnost mandát pro vozidla s nulovými emisemi. Ten bude automobilky nutit, aby část vozů byla plně elektrická. V roce 2030 má pak být zakázán prodej nových benzinových a naftových automobilů, ačkoli některé hybridy budou na trhu povoleny až do roku 2035.
Británie je třetím největším evropským automobilovým trhem a adopce elektrických vozů bude mít vliv na celý dodavatelský řetězec, včetně českých dodavatelů a subdodavatelů na tento trh.