Rakouský obchod s textilem bije na poplach

Oděvní obchodní průmysl varuje před vlnou bankrotů. Konflikt na Ukrajině zhoršuje finanční situaci mnoha společností. Ceny oblečení rostou.

Christine Rührlinger je majitelkou svatebního salonu Hänsel & Gretel, jednoho z největších v Rakousku. Od té doby, co protipandemická opatření do značné míry padla a cesta pro větší oslavy byla uvolněna, zaznamenal její podnik znovu vzestup. O návratu do starých časů však stále nemůže být řeč. Tržby salonu v Gunskirchenu jsou o čtvrtinu pod úrovní před pandemií. Venkovní svatby s 200 až 300 hosty jsou minulostí, zákazníci rozhodnutí o nákupu odkládají, neboť není jisté, zda se plánované akce opravdu uskuteční.

Ilustrační fotografie

Günther Rossmanith, předseda sekce módního průmyslu Hospodářské komory, poukazuje na to, že jeho odvětví míří k vlně bankrotů. Podle Institut Economica klesly od listopadu do ledna tržby v oboru ve srovnání s měsíci před krizí v průměru o 35 procent. Čtvrtina společností ztratila více než polovinu svého obratu. Podle něj válka na Ukrajině ještě zvýší zdrženlivost spotřebitelů. „Ve hře je 45 000 pracovních míst. Jednání s ministerstvem financí však váznou,“ říká předseda sdružení Rainer Trefelik. Obchod s módou nyní ztrácí vše, o co si v posledních letech s pomocí vybojoval. „Zásoby jsou pryč, restart nefunguje.“

Podle Trefelika je problém především v centrech měst. Tamní obchody se musí obejít bez zámožných Rusů, Japonsko pozastavilo lety do Evropy, podle Američanů je celá Evropa ve válce a Asiatům brání v cestování koronavirus. Kdo zbyl? Prodejci nyní nakupují zboží na příští zimu. Ale s jakým výhledem?

Válka na Ukrajině má dopad na obchod s módou i na jiných úrovních. Textilní giganti jako H&M pozastavují prodeje v Rusku. Již vyrobené zboží zvyšuje cenový tlak na ostatních evropských trzích. Na Ukrajině je mnoho textilních továren. U nich již dříve docházelo ke zpožděním v dodávkách a nyní místo módy někteří vyrábějí vojenské vybavení.

Místo tří až čtyř měsíců musejí lidé nyní čekat na zboží až osm měsíců, potvrzuje i paní Rührlinger, která se včas šaty zásobila. 80 procent jejich dodavatelů požadovalo o 10 až 15 procent vyšší cenu. Když se daří, prodá se v jejím obchodě 15 až 20 plesových šatů za den. Rührlinger si je jistá, že se tyto doby vrátí. K tomu pak bude potřebovat další zaměstnance. A ti chybí po celé zemi. I z jejího obchodu se prý konkurence pokouší vylákat dobré stálé zaměstnance. Jak sama říká: „Je to divoká doba.“ 

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Rakousko.
Zdroj: DerStandard

• Témata: Ekonomika ve světě
• Teritorium: Evropa | Rakousko | Zahraničí