Made in Italy má ve světě obrovský ohlas a zájem o italské potraviny je stále vysoký. V loňském roce se velmi dařilo italskému vínu – prodeje dosáhly historického maxima, a to téměř 14 miliard eur.
Tahounem prodeje vína byl především 10 % nárůst exportu po celém světě, který v roce 2022 dosáhl hodnoty 7,9 mld. eur. Domácí poptávka poklesla o 2,2 %, na druhou stranu ale došlo k silnému zotavení konzumace vín ve stravovacích jednotkách, a to i díky významnému růstu cestovního ruchu spojeného s ukončením pandemických omezení.
Itálie si udržuje světové prvenství ve výrobě vína, následuje ji Francie a poté Španělsko, dva hlavní konkurenti na mezinárodní úrovni. Na Apeninském poloostrově aktuálně vyrábí víno přes 310 tisíc vinařství, která v loňském roce vyrobila 50,3 milionu hektolitrů vína. Celý sektor zaměstnává asi 1,3 milionu lidí.
Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Kromě pracovníků ve vinařstvích a komerční distribuci je zaměstnáno také mnoho pracovníků v oborech navázaných na vinařský průmysl jako například ve sklářském průmyslu, výrobě korků, příslušenství, obalů, ale také ve výzkumu a školení či ve vinařské turistice, wellness a výrobě kosmetiky, ale třeba také ve výrobě bioenergie z vedlejších produktů při výrobě vína.
Sílu sektoru potvrdil i 55. ročník vinařského veletrhu Vinitaly, který se každoročně koná ve Veroně. Na veletrhu vystavovalo přes 4 000 italských a zahraničních vystavovatelů z více než 30 zemí a veletrh navštívila tisícovka top nákupčích z 68 zemí.